Den enskilda eleven har, med stigande ålder och mognad, ett ansvar för att göra sitt bästa, är vänlig och respektfull mot kamrater och personal, är rädd om skolans material, har med sig det hen behöver till skolan, passar tider, använder ett vårdat språk och följer ordningsreglerna, skriver debattören.
Den enskilda eleven har, med stigande ålder och mognad, ett ansvar för att göra sitt bästa, är vänlig och respektfull mot kamrater och personal, är rädd om skolans material, har med sig det hen behöver till skolan, passar tider, använder ett vårdat språk och följer ordningsreglerna, skriver debattören. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Elever och föräldrar måste ta större ansvar för skolan

En politik för en lyckad skolgång är inte bara det bästa för kunskap utan också för jobb, social rättvisa, brottsbekämpning och en starkare demokrati. Det mest grundläggande för att kunna lyfta skolresultaten är att inse att de kommunala skolpolitikerna kan göra en del men långt ifrån allt, skriver Axel Darvik (L).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Skolan ligger åter i toppen när svenska folket rankar politiska frågor. Det är glädjande eftersom våra barns kunskap är avgörande för både deras egna och vår gemensamma framtid. Lyckligtvis har utbildningsdepartementet under ledning av Liberalerna redan avfyrat ett fyrverkeri av utredningar som syftar till reformer för att komma åt de bekymmer den svenska skolan dragits med under lång tid. Vi hade önskat att mer redan var på plats men byråkratins kvarnar maler långsamt.

Det är bra att fler partier ger sig in i debatten om den svenska skolan och vi välkomnar förstås diskussionen här i Göteborg men tror att varken kriskommissioner eller duttande med budgetposter löser de långsiktiga utmaningarna. Budgeten måste alltid prioritera skolan, som är vårt starkaste vapen mot segregation, kriminalitet och utanförskap. Noggranna analyser ligger därför bakom förslag som kan återställa Sverige till en kunskapsnation i allmänhet och Göteborg till en bildnings- och forskningsstad i synnerhet.

ANNONS

Göra sitt bästa

Det mest grundläggande för att kunna lyfta skolresultaten är att inse att de kommunala skolpolitikerna kan göra en del men långt ifrån allt. Ansvaret för det nödvändiga kunskapslyftet ligger nämligen på flera nivåer.

Den enskilda eleven har, med stigande ålder och mognad, ett ansvar för att göra sitt bästa, är vänlig och respektfull mot kamrater och personal, är rädd om skolans material, har med sig det hen behöver till skolan, passar tider, använder ett vårdat språk och följer ordningsreglerna.

Elevens föräldrar har ett ansvar för att barnet kommer i tid till skolan, är utvilad, med en ordentlig frukost i magen och har gjort sina läxor. Du som förälder har även ett ansvar att stötta och uppmuntra ditt barns skolarbete.

Skolans personal ansvarar för att eleven erbjuds en trygg miljö som centreras kring att eleven ska lära sig så mycket som möjligt under skoldagen. Då behöver den enskilde läraren ha ordning i sitt klassrum, se till att alla barn får studiero, vara välplanerad och ha en struktur för sina lektioner som lätt känns igen av eleverna. Lektionstiden som inte ägnas åt lärande ska minimeras.

Det kräver en stimulerande arbetsmiljö med trygghet, uppbackning och uppskattning av läraren

Rektorn på skolan har ansvar för att se till att eleverna befinner sig i en miljö som präglas av trygghet, trivsel, nyfikenhet och glädjen över att lära sig nya saker.

ANNONS

Grundskoleförvaltningen ska se till att våra grundskolor i Göteborg fokuserar sitt arbete på det mest grundläggande: att uppfylla varje ämnesplan med särskilt fokus på att sätta grunderna i att läsa, räkna och skriva. Vid varje kontakt med rektorer och lärare, varje konferens och varje fortbildningstillfälle som förvaltningen ansvarar för ska detta stå i centrum. Vi ska locka de bästa lärarna och de bästa att bli lärare. Det kräver en stimulerande arbetsmiljö med trygghet, uppbackning och uppskattning av läraren. Varje pedagog ska känna att de utför världens viktigaste jobb.

Kunskap i fokus

Skolpolitikerna i Göteborg ska ge skolorna ekonomiska och organisatoriska förutsättningar att göra sitt jobb. Politikerna ska hela tiden efterfråga det som är viktigast: hur går det med måluppfyllelsen? Lämnar våra barn grundskolan med de kunskaper som krävs för att både bli antagna och sedan kunna fullfölja en gymnasieutbildning? I dag går alldeles för mycket tid åt till frågor som inte bör vara högt upp på dagordningen. Den grundläggande principen, som alltför länge negligerats, är att skolan är en kunskapsinstitution och all dess verksamhet bör centreras och präglas av detta uppdrag. Skolan får aldrig bli en arena där samtliga samhällsproblem ska lösas! Varje vällovligt projekt, plan och strategi som skolan kan bli ansvarigt för kommer att undergräva skolan som kunskapstempel och måste därför prövas ytterst noggrant.

ANNONS

De nationella skolpolitikerna ansvarar för att vi har ett regelverk som ger förutsättningar för lärande. Vi kommer under den återstående mandatperioden bland annat få se en uppdaterad läroplan med tyngdpunkt på faktakunskaper i yngre åldrar, en reformerad nationell skolpeng, förändringar i skollagen för ökad trygghet och studiero, en reformerad lärarutbildning, minskad administrativ börda för lärare, ett stopp för den skadliga betygsinflationen och ett stopp för vinstuttag hos skolor som inte levererar kvalificerad undervisning.

Bred uppslutning

Den svenska skolans problem är komplexa och kräver att politiker, skolpersonal, elever och föräldrar tar sitt ansvar för att lyfta resultaten. Vi kommer att ta vår del av ansvaret och ser fram emot en bred uppslutning kring kunskapsskolan från fler partier. På så sätt kan samhällets viktigaste institution få den renässans den behöver.

Axel Darvik (L), kommunalråd, 2:e vice ordförande i grundskolenämnden

ANNONS