Regeringen påstår att de genomfört ett paradigmskifte i migrationspolitiken. Man kan ställa sig frågan hur mycket av ett paradigmskifte det är att gå från en väldigt restriktiv migrationspolitik till en ännu mer restriktiv, skriver debattörerna.
Regeringen påstår att de genomfört ett paradigmskifte i migrationspolitiken. Man kan ställa sig frågan hur mycket av ett paradigmskifte det är att gå från en väldigt restriktiv migrationspolitik till en ännu mer restriktiv, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Den nya ”kom inte hit”-kampanjen skämmer ut Sverige fullständigt

I veckan presenterade två politiker som fullkomligt avskyr invandring en internationell PR-kampanj för att informera om Sveriges “nya” migrationspolitik. Kampanjen lyckas på samma gång både sprida direkt felaktig information om regeringens politik och skämma ut Sverige, skriver Anton Holmlund och Elin Hjelmestam, LUF.

ANNONS
|

Migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) och Henrik Vinge (SD):s syfte är tydligt att med skrämsel och propaganda få alla som tänkt söka sig till Sverige att tänka om. Det är dumt i ordets båda betydelser.

Regeringen uppger att syftet med informationskampanjen är att förändra bilden av Sverige som ett bidragsland för att minska antalet människor som söker sig hit. Samtidigt bedriver den “borgerliga” regeringen socialdemokratisk bidragspolitik som gör människor ofria. En alternativ lösning hade ju varit att faktiskt göra någonting åt Sveriges väldigt generösa bidragssystem, men där sätter Sverigedemokraterna stopp, och kräver i stället höjda bidrag.

Väldigt restriktiv

Regeringen påstår att de genomfört ett paradigmskifte i migrationspolitiken. Man kan ställa sig frågan hur mycket av ett paradigmskifte det är att gå från en väldigt restriktiv migrationspolitik till en ännu mer restriktiv. Det enda som har hänt i den svenska migrationen är de flyktingar vi tagit emot från krigets Ukraina – något som för övrigt fick nuvarande migrationsminister att rasa över det ökande flyktingmottagandet. Utöver det är det svenska mottagandet på historiskt låga nivåer.

ANNONS

Vidare gäller att PR-kampanjer typiskt går ut på att bygga ett gott rykte och varumärke men den här kampanjen gör tvärtom genom att utmåla Sverige och svenskarna som ovälkomnande, själviska och osolidariska. Ännu har vi har inte fått se exakt hur kampanjen kommer se ut men vi vet att det överhängande budskapet är “kom inte hit!”. Enligt SD är kampanjen inspirerad av den PR-kupp Jimmie Åkesson genomförde vid den turkiska gränsen till Grekland. Kanske har regeringen hittat ett helt nytt sätt att göra reklam på – och i så fall hoppas vi att PR-byråerna sitter med penna och papper – eller så begår man helt enkelt ett misstag.

Enligt SD är kampanjen inspirerad av den PR-kupp Jimmie Åkesson genomförde vid den turkiska gränsen till Grekland

Till sist måste vi också ställa oss frågan om det är som snåla och inåtvända vi vill att Sverige uppfattas internationellt. Sverige framför ofta kritik mot andra länder för att ta för lätt på internationella samarbeten och har hög svansföring i de organ vi sitter i. Men har man höga förväntningar på andra måste man också leva upp till dem själv. Informationskampanjen regeringen nu lanserar gör precis tvärtom.

I nationalsången sjunger vi om hur vårt namn ärat flyger över jorden. Inåtvända och främlingsfientliga länder åtnjuter ingen världsomspännande ära, om något får vi skämmas.

ANNONS

Anton Holmlund, vice ordförande för Liberala Ungdomsförbundet.

Elin Hjelmestam, migrationspolitisk talesperson för Liberala Ungdomsförbundet

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS