Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nalin Pekgul: Debatt 9/9 Nalin Pekgul: Kantrad debatt om islam gynnar fundamentalisterna

Bland muslimer i Sverige pågår en debatt om hur vi ska förhindra att människor dras till de extrema grupperna. En sak står klart, de muslimska friskolorna utgör här en viktig rekryteringsbas, skriver Nalin Pekgul.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Imamen i Stockholms moské Hassan Moussa har i medier berättat hur han har hotats till livet för att han fördömer islamistiska terrordåd i Europa. Detta visar att för terroristerna handlar det inte om muslimer mot kristna. De utgör ett hot mot alla demokratiska öppna samhällen och deras våld drabbar alla oavsett religion.
Samtidigt forstsätter folkpartiet att vädja till de främlingsfientliga krafterna i Sverige och tycks göra allt för att bygga upp motsättningar mellan muslimer och kristna i Sverige.
Två aktuella exempel:
* I somras gick folkpartiets vice ordförande Jan Björklund och krävde att lärarna skulle anmäla de elever som visade sympatier för fundamentalistiska grupper till säkerhetspolisen.
* I dagarna har folkpartiet gett sitt demokratipris till den holländska parlamentarikern Ayaa Hirsi Ali. I samband med utdelningen talade hon i riksdagshuset vid en konferens om islam.
Trots sitt somaliska och muslimska ursprung har Ayaa Hirsi Ali gjort sig känd i Nederländerna genom generaliserande och hätska uttalanden om muslimer.
Hon har därigenom hjälpt till att legitimera främlingsfientliga krafter och bidragit till den våg av intolerans mot muslimer som ledde till flera moskébränder och attacker på muslimer. Hon hävdar att islam och demokrati inte går att förena.
Om det är folkpartiets syn innebär det då att vi muslimer måste byta religion eller lämna det demokratiska Sverige?
Tyvärr bidrar inte heller den svenska vänstern till någon nyanserad debatt. De har en benägenhet att se världen i svart och vitt - i detta fall att skylla fundamentalistiska terrordåd i Europa på Irakkriget.
Detta är historielöst och kan inte bidra till någon lösning på de segregationsproblem vi nu ser förvärras.
Okunskap
Efter terrorattackerna i Madrid och London är människor i Europa rädda för muslimer. Okunskapen om strömningar i den muslimska världen är stor, alla muslimer dras över en kam och vilken galning som helst får uttala sig i alla muslimers namn. För Europas miljontals muslimer blir livet svårare att leva på grund av fördomsfullhet och ren rasism.
Samtidigt vet de bättre än Europas urbefolkning vilket hot muslimska fundamentalister utgör. Många har redan upplevt fundamentalisternas förtryck i sina ursprungsländer.
När jag för fem år sedan för första gången besökte mitt gamla hemland Kurdistan präglades samhället av religionen på ett sätt som var okänt när jag själv bodde där som barn. På den tiden var det endast prästfruar som bar slöja. Det var ovanligt att gifta kvinnor, som inte hade studerat, visade sig helt barhuvade. Men ungdomarna och de utbildade kvinnor klädde sig efter det västerländska modet.
Nu bär många kvinnor långt kappa och ett slags täckande schal som inte förekom alls förut.
Mina släktingar berättar att den islamistiska rörelsen Hizbollah, som på 1960-talet ännu var en liten organisation, snabbt hade vuxit i styrka under 1990-talet. Rörelsen består av islamiska fundamentalister som kämpar för att samhället ska styras direkt av de medeltida islamiska lagarna.
Hizbollah-rörelsen fick sin styrka främst genom sina militanta metoder. Till exempel riskerade kvinnor som gick ut barhuvade att få frätande syra kastad i ansiktet. En annan metod att trakassera kvinnor med korta kjolar var att böja ett rakblad och skjuta i väg det som en projektil mot kvinnans bara ben.
Under den här perioden mördades över tusen unga kurdiska män bara i den lilla staden Batman av Hizbollah-rörelsen för att de ifrågasatte dess syn på kvinnor.
Wahhabisterna
En muslimsk fundamentalistisk rörelse som har stärkt sin ställning i Europa under de senaste två decennierna är wahhabisterna. De vill att alla muslimer skall leva som profeten Mohammed gjorde på 600-talet e Kr. Koranen får inte under några omständigheter tolkas utifrån hur samhället ser ut i dag.
Wahhabisternas inflytande över det politiska livet i Saudiarabien sedan staten grundades är skrämmande.
När Feisal 1964 blev kung i Saudiarabien försökte han modernisera landets ålderdomliga samhällsstruktur. Han lät kvinnor utbilda sig och köra bil. Men 1975 mördades han av sin sinnessjuke kusin med hjälp av det wahhabistiska prästerskapet.
Efter hans död genomfördes en fördelning av makten mellan kungahuset och prästerskapet. Prästerskapet fick makt över utbildningsväsendet och kvinnornas ställning i samhället. Resultatet blev att kvinnorna förlorade alla sina rättigheter och att två generationer nu inte har fått någon annan utbildning än den som ges i Koranskolor.
Wahhabisternas mål är att få ett dominerande inflytande över islam och sedan styra hela världen. Därför ger de ekonomiskt stöd till moskéer och friskolor i Europa.
Via sitt inflytande över friskolorna kan de införa krav på heltäckande klädsel för flickor och förbjuda all kontakt mellan pojkar och flickor. Detta är orsaken till att många sekulariserade muslimer varit starkt kritiska till religiösa friskolor.
Bland muslimer i Sverige pågår redan en debatt om hur vi ska förhindra att nya människor dras till de extrema muslimska grupperna. En sak står klart för oss som följer denna debatt, nämligen att de muslimska friskolorna utgör en viktig rekryteringsbas för wahhabisterna.
Därför är det så viktigt att den kommunala svenska skolan framstår som öppen för alla och att inte kristna svenska har någon särställning.
Men folkpartiet går i rakt motsatt riktning och föreslår att skolan ska få särskilt uppdrag att registrera unga muslimers åsikter och rapportera till säkerhetspolisen. Kan man på ett tydligare sätt stämpla alla muslimer som potentiella terrorister?
I stället för att röstfiska i grumligt vatten som det svenska folkpartiet bör europeiska makthavare i stället i alla sammanhang sträva efter att ge legitimitet åt de muslimer som tar avstånd från wahhabisterna.
Vi har samma problem i hela Europa och vi måste hjälpas åt att lösa dem. Framför allt behövs en ordentlig diskussion om hur muslimerna i Europa ska hitta en europeisk muslimsk identitet som går att förena med demokrati.
Det betyder till exempel att även om jag tar avstånd från Ayaai Hirsi Alis åsikter så måste hon ha rätt att framföra dem utan att utsättas för mordhot.
Ett europeiskt rättssamhälle måste garantera att även muslimska medborgare kan känna sig trygga att ta upp sina frågor i den offentliga debatten. Vi har sett på tillräckligt många håll i världen hur fundamentalisterna med våld lyckas stoppa all fri debatt om islam.