Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Klassiska, vackra hus längs kajerna. Istället för glaslådor vill vi se moderna hus med klassisk arkitektur längs Skeppsbron. Det är inga problem rent byggnadstekniskt att bygga moderna hus med traditionell stil på fasaderna. Att knyta an till stadens älskade arkitektur är ett måste för en historisk plats som Skeppsbron, skriver debattören.

Dags att rusta upp Skeppsbron - så här vill vi att det ska se ut

Skeppsbron, det gamla Göteborgs industriella hjärta, har tillåtits förfalla för länge. Nu är det dags att lägga den politiska prestigen åt sidan och hitta en väg framåt. Vi vill se att området ska präglas av kulturhistorien med klassisk arkitektur, statyer av hamnsjåarna, men också ha ordentliga parkeringsmöjligheter, skriver Jonas Attenius (S), oppositionsråd Göteborg

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

På Skeppsbron föddes Götaverken, den första hamnkranen monterades upp och generationer göteborgare fick direktkontakt med omvärldens influenser. Sedan den tidigare hamnverksamheten började försvinna, rivningar genomfördes och leder drogs, har diskussionen gått: Vad ska vi egentligen göra av Skeppsbron? Efter tjugo år av blocköverskridande misslyckanden är det hög tid att ta det första spadtaget för att rusta upp Skeppsbron.

Det är ingen hemlighet att Göteborgspolitiken har ett problem. Det tänks fram väldigt många vackra visioner, men resultatet blir ofta långt ifrån visionärt – om det blir något resultat alls. I över två årtionden har politiker och partier diskuterat, förhandlat och planerat Skeppsbron sinsemellan. Tyvärr har vi inte lyckats enas om en plan. Skeppsbron befinner sig nu i farozonen. Risken är att nuvarande grusplaner får fortsätta stå där, som en ständig påminnelse om att Göteborg alltför sällan tar sig från vision till verkstad. Här krävs ett snabbt steg framåt.

Slut på kortsiktiga projekt

Sedan drygt nio månader är jag gruppledare för Socialdemokraterna. Jag har inte varit politiker länge, och har nästan hela mitt yrkesliv jobbat som byggnadssnickare. I stadsbyggnadsfrågorna, som under flera år hanterades styvmoderligt av Miljöpartiet, har vi socialdemokrater nu fått tid att rannsaka oss själva och fundera på vad vi kan göra bättre. Detta har lett till fram till några viktiga principer för alla kommande projekt:

- Släpp de politiska låsningarna. Det har gått alldeles för mycket prestige i stadens projekt. Även i ett svårt parlamentariskt läge måste det vara möjligt att sätta sig ner, mäta kostnader och göra kalkyler, väga fördelar mot nackdelar – utan att gå runt och oroa sig över en dålig rubrik i media. Just därför valde vi att skrota linbanan och mastodontgallerian vid Korsvägen.

Massproducerade lådor

- Bygg som göteborgarna älskar. Vi är många som har tröttnat på enformiga glashus och massproducerade lådor som tycks dyka upp i vartenda nytt bostadskvarter. Göteborg har en säregen arkitektur – och borde få fortsätta ha en sådan. Jag är helt säker på att estetiskt tilltalande hus skulle minska överklagandelusten och skapa större acceptans för stora stadsbyggnadsprojekt. Det är dags att bygga nya vackra hus – traditionella stenhus, lokala landshövdingehus, hus att vara stolt över.

- Både bil och kollektivtrafik har en självklar plats i folks liv. Cykeln är ett bra färdmedel, men fungerar inte för den absoluta majoriteten. Elektrifieringsrevolutionen visar att bilen kan ha en självklar plats i även i framtiden, jämsides kollektivtrafiken – utan att vi blir mindre miljövänliga. I vårt tidigare rödgrönrosa samarbete uppfattade många att vi bekämpade bilen. Så får det inte fortsätta.

Elektrifieringsrevolutionen visar att bilen kan ha en självklar plats i även i framtiden, jämsides kollektivtrafiken – utan att vi blir mindre miljövänliga

Om vi applicerar samma principer på Skeppsbron har vi en chans att verkligen göra någonting. Med unik utsikt och ett aktivt hamnliv är vi övertygade om att Skeppsbron blir en naturlig del av det Göteborg vi alla älskar. Därför föreslår vi:

- Klassiska, vackra hus längs kajerna. Istället för glaslådor vill vi se moderna hus med klassisk arkitektur längs Skeppsbron. Det är inga problem rent byggnadstekniskt att bygga moderna hus med traditionell stil på fasaderna. Att knyta an till stadens älskade arkitektur är ett måste för en historisk plats som Skeppsbron.

- Parkeringsgarage som nav för resenärer från hela staden. Vi kräver att varje plan för Skeppsbron ska innehålla ett parkeringsgarage, som både ska fungera för de hundratals människor som ska bo i området och de tusentals som kommer att besöka det. Genom att gräva ner parkeringsytorna får vi mer plats för bostäder, nöjen och parker.

Stolt historia

- Knyt an till historien. Göteborg har en stolt historia. Vi vill att historia blir en integrerad del av Skeppsbron - varför inte statyer utformade efter hamnsjåarna, platser döpta efter lokalhistoriens folkkära göteborgare som Sten-Åke eller Sonya Hedenbratt och museum dedikerade till varvs- och industrihistoria.

- Hyresrätter vid vattnet. Genom att kräva kommunala hyresrätter vill vi, både på kort och lång sikt, garantera att det framväxande Skeppsbron – och i förlängningen hela den södra älvstranden - består av blandade boendeformer.

Detta är Socialdemokraternas röda linjer: Klassisk arkitektur, plats för både bil och spårvagn, respekt för historien och hyresrätter längs älven. Om vi får stöd för våra krav är vi villiga att sätta oss ner, ta ansvar och se till att det första spadtaget vid Skeppsbron tas så snart som möjligt. Göteborgarna både förväntar sig och förtjänar politiker som går från vision till verkstad.

Jonas Attenius (S), oppositionsråd