Att försämra parkeringsmöjligheterna i Götbeorg kommer att hindra den omställning som pågår för fullt, skriver debattören.
Att försämra parkeringsmöjligheterna i Götbeorg kommer att hindra den omställning som pågår för fullt, skriver debattören. Bild: Sanna Tedeborg

Bromsa inte regionens utveckling av hållbara elfordon

Framtidens hållbara lösningar ligger i elektrifiering och ny teknik för smartare parkeringslösningar, inte i lägre krav på mobilitet och tillgänglighet, skriver Anders Östberg, MRF.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Replik

3/11 Ta bort parkeringsplatser – och inför 30 km/h i Göteborg

Under tredje kvartalet i år ökade nyregistreringarna av elbilar med 170 procent i Västra Götaland jämfört med samma period i fjol. Vilket för det till ett av de bättre länen i landet. Denna fantastiska utveckling måste få fortsätta. Fordonsbranschen genomgår nu en stor omställning med ny teknik och förnyelsebara bränslen, vilket skapar förutsättningar för hållbar mobilitet. Här är elektrifieringen en viktig del. Att i det läget försämra parkeringsmöjligheterna kommer att hindra den omställning som pågår för fullt. Behovet av möjligheter att ladda elfordon kommer att växa, vilket förutsätter god tillgång till parkeringsplatser vid bostaden, då nattladdning är det mest hållbara för elsystemet.

ANNONS

”Subventionerad” boendeparkering

I sin debattartikel går författarna hårt åt nya planerade parkeringsplatser i centrala Göteborg samt vad de kallar ”subventionerad” boendeparkering. Det tycker vi på MRF är feltänkt. Vår utgångspunkt är att möjligheten att välja transportsätt ska ligga nära människor och alla ska ha möjlighet till god mobilitet. Då bör planeringen utgå ifrån hur människor faktiskt reser och hur man vill bo.

Artikelförfattarna tycks också ha glömt varför vi en gång började tillämpa parkeringsnorm i Sverige.

Att bygga bostadsområden med lågt eller till och med noll i parkeringstal är att utestänga stora grupper av människor. Man bygger städer för vissa, men inte för alla. Skillnaden mellan oss och artikelförfattarna är hur vi ser på framtidens mobilitet och vilken roll den ska fylla i samhället.

Artikelförfattarna tycks också ha glömt varför vi en gång började tillämpa parkeringsnorm i Sverige. Situationen med gatuparkering blev i många fall ohållbar, vilket innebar ett hot mot framkomlighet och trafiksäkerhet. Fler kommer att parkera på gatorna med minskad framkomlighet för alla trafikslag. Kanske blir kommunerna tvungna att ensamma lösa parkeringsproblematiken med hjälp av skattepengar? Det är ingen bra lösning, utan det är bättre att ställa krav på parkering redan från början när nybyggnation planeras.

Framtidens hållbara lösningar ligger i elektrifiering och ny teknik för smartare parkeringslösningar, inte i lägre krav på mobilitet och tillgänglighet.

ANNONS

Anders Östberg, MRF

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS