Det har under ett flertal år blivit alltmer uppenbart hur den allmänna otryggheten även negativt påverkat resandet inom kollektivtrafiken, skriver debattörerna.
Det har under ett flertal år blivit alltmer uppenbart hur den allmänna otryggheten även negativt påverkat resandet inom kollektivtrafiken, skriver debattörerna.

Alla ska kunna känna sig trygga i kollektivtrafiken

Alla ska känna sig säkra och trygga i vår kollektivtrafik. De polisiära resurserna är dock begränsade. Därför föreslår vi att Göteborg och Borås tillsammans med regionen skapar en trygghetscentral, skriver Heikki Klaavuniemi (SD), Jörgen Fogelklou (SD) och Andreas Exner (SD).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Det eskalerande våldet och otryggheten i vårt samhälle är mycket oroande. Under 2020 konstaterades 124 fall av dödligt våld i Sverige. Det är den högsta siffran på 18 år. Fram till oktober månad har hela 273 skjutningar ägt rum i landet, varav 32 stycken i polisområde Väst, under 2021.

Rån mot unga under 18 når nya rekordnivåer, och vi kan även tyvärr notera att rån mot äldre och funktionsvarierade ökar kraftigt. I både region Väst, och hela landet, har denna typ av rån ökat med över 450 procent, under förgående år.

Regionens invånare känner, med all rätt, en ökad otrygghet när man rör sig i de offentliga miljöerna och allt fler känner sig begränsade i sin vardag. Det har under ett flertal år blivit alltmer uppenbart hur den allmänna otryggheten även negativt påverkat resandet inom kollektivtrafiken.

ANNONS

Allt för många av våra invånare känner ett ökat obehag när de ska ta bussen eller spårvagnen hem på kvällen efter det sena arbetspasset eller besöket på krogen. Ingen ska behöva oroa sig över att ens dotter blir antastad, misshandlad eller våldtagen efter träningspasset en mörk vinterkväll, eller att ens son ska bli förnedringsrånad bara för att han fått ett par nya skor.

Alla resenärer ska känna sig säkra och trygga i vår kollektivtrafik. De polisiära resurserna är dock, som de flesta är medvetna om, begränsade. Därför föreslår vi att Göteborg och Borås tillsammans med regionen skapar en trygghetscentral. Givetvis ser vi gärna att fler kommuner i regionen sluter upp bakom detta förslag.

En trygghetscentrals primära funktion ska vara att synliggöra de trygghetsresurser som faktiskt finns, samt samordna och dirigera dessa inom kollektivtrafiken. Navet i denna verksamhet utgörs av operatörer som följer de olika händelseförloppen live via de kameror som placerats på exempelvis bussar, spårvagnar, hållplatser och olika resecentra.

Resenärer ska kunna kontakta trygghetscentralen dygnet runt – både genom att ringa eller att chatta. Det kan bland annat gälla följande situationer:

- Andra personer känns hotfulla och/eller bråkar med dig eller någon annan resenär.

- Någon har kanske somnat och riskerar att råka illa ut, exempelvis bli rånad.

ANNONS

- Du ser någon som klottrar, förstör eller vandaliserar.

- Någon är väldigt berusad och riskerar att hamna i en svår situation.

- Du känner dig ensam och utsatt på vägen hem.

Trygghetscentralens operatörer bedömer vilka trygghetsresurser som ska sättas in. Det kan röra sig om ordningsvakter, nattvandrare, socialtjänst men även polis, ambulans och räddningstjänst om så behövs. Operatörerna kan även initiera en eventuell åtgärd eller insats.

Trygghetscentralen ska främst vara ett komplement till vår polis, samt verka förebyggande i sitt arbete. Genom att tidigt sätta in rätt resurs vid rätt tillfälle, så kan eventuella besvärande situationer förhindras eskalera till att bli ett polisiärt ärende.

De ordningsvakter som är knutna till trygghetscentralen kommer inte bara att avlasta polisen samt skapa en tryggare miljö för våra resenärer, utan även tillse att lokaltrafikens anställda får en säkrare och tryggare arbetsplats. Våra ordningsvakter ges möjlighet att avvisa och omhänderta störande individer, men även kontrollera att erforderliga avgifter betalats av resenärer.

Om samhället förväntar sig att vi åker mer kollektivt, av bland annat miljöskäl, så förväntar sig våra invånare att de kan göra detta på ett tryggt och säkert sätt.

Med en trygghetscentral stärker vi tryggheten för våra invånare, förebygger brott, avlastar vårt polisväsende, tillser att rätt insatser sätts in, säkrar bevis via trygghetskameror, samt skapar en god arbetsmiljö för våra anställda inom kollektivtrafiken.

Om samhället förväntar sig att vi åker mer kollektivt, av bland annat miljöskäl, så förväntar sig våra invånare att de kan göra detta på ett tryggt och säkert sätt.

ANNONS

Vi kan inte längre passivt invänta att vår polismyndighet, någon gång i framtiden, får de resurser som behövs för att trygga vårt samhälle.

Vi kan inte längre passivt invänta att vår polismyndighet, någon gång i framtiden, får de resurser som behövs för att trygga vårt samhälle. Det är dags att kommun och region tar på sig ledartröjan i det trygghetsskapande arbetet –en trygghetscentral är ett stort steg fram i detta arbete.

Heikki Klaavuniemi (SD), regionråd, VGR

Jörgen Fogelklou (SD), kommunalråd, Göteborg

Andreas Exner (SD), kommunalråd, Borås

ANNONS