Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Därför blev jag så otroligt ledsen och sårad när jag läste att kändisar som har stora bolag och som ofta syns i TV har fått pengar av statens krisstipendium. Många av mina kollegor och vänner kan just nu inte betala sin hyra. Många av de stora artisterna får fortfarande betalda gig då de kan framföra sin musik i till exempel tv-sammanhang, skriver debattörerna. Bild: Karl Melander/TT, Lars Pehrson / SvD / TT
Därför blev jag så otroligt ledsen och sårad när jag läste att kändisar som har stora bolag och som ofta syns i TV har fått pengar av statens krisstipendium. Många av mina kollegor och vänner kan just nu inte betala sin hyra. Många av de stora artisterna får fortfarande betalda gig då de kan framföra sin musik i till exempel tv-sammanhang, skriver debattörerna. Bild: Karl Melander/TT, Lars Pehrson / SvD / TT

Absurt att Konstnärsnämnden delar ut krispengar till kändisar

Det är obegripligt att Konstnärsnämnden väljer att ge delar av sitt krisstipendium till redan etablerade artister signade till stora skivbolag och vars inkomst vida överstiger vad de flesta frilansande musiker har, och som saknar det skyddsnät som kända artister har. Vi kräver att Konstnärsnämndens riktlinjer för krisstöd ändras till att baseras på sidoinkomster, övriga tillgångar och kapital, skriver bland andra musikern Elvira Seger, Piteå.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Konstnärsnämnden har för oss framstått som en institution som värnar om de frilansande och fristående musiker, som jobbar och sliter varje dag för att få sin vardag att gå ihop utan hjälp från majorbolag och större independentbolag, som velat hjälpa fristående musiker att kunna skapa ett levebröd på sin musik och kunna utveckla sin musik till nästa nivå. Det har gett oss tröst att veta att svenska staten genom Konstnärsnämnden värnar om en rättvis musikbransch där alla kan skapa och leva på sin konst under någorlunda lika villkor.

Krisstipendium till redan etablerade

Därför framstår det för oss som obegripligt att Konstnärsnämnden väljer att ge delar av sitt krisstipendium till redan etablerade artister signade till stora skivbolag och vars inkomst vida överstiger vad de flesta frilansande musiker har. Speciellt med tanke på att de som drabbats hårdast i pandemin är fristående musiker som saknar det skyddsnät som kända artister har. Deras rätt till stöd har fått stå tillbaka till förmån för artister som redan har gjort sig ett namn och har ett starkt skyddsnät i form av förmånliga avtal och inkomster från andra källor som sponsring, TV-kontrakt etcetera.

Vi upplever inte detta som rättvist och vi känner stor förvåning och frustration över att Konstnärsnämnden har kunnat göra sådana bedömningar. Bedömningar som dessutom inte kan överklagas enligt Konstnärsnämndens hemsida.

Konstnärsnämnden fick i fredags i uppdrag att fördela ytterligare krisstipendier och därför kräver vi att regeringen agerar nu, för att visa att den bryr sig om hela Sveriges frilansande musiker och Sveriges fria kulturliv. Inte bara den lilla procent som syns i exempelvis Så Mycket Bättre och Allsång på Skansen.

Kollegor kan inte betala sin hyra

Citat från musikern Elvira Seger:

När jag fick höra om krisstödet tänkte jag: Jag väljer att inte söka detta stöd, för jag vet flera av mina vänner och kollegor som har det mycket tuffare än mig just nu. Därför blev jag så otroligt ledsen och sårad när jag läste att kändisar som har stora bolag och som ofta syns i TV har fått pengar av statens krisstipendium. Många av mina kollegor och vänner kan just nu inte betala sin hyra. Många av de stora artisterna får fortfarande betalda gig då de kan framföra sin musik i till exempel tv-sammanhang.

Vi kräver att Konstnärsnämndens riktlinjer för krisstöd ändras inför nästa utdelning där riktlinjerna ska vara tydligare och baseras på grunder som exempelvis sidoinkomster, övriga tillgångar och kapital. Så att vi får en jämlik, inkluderande och mer rättvis musikbransch.

Elvira Seger, Piteå

Linn Kårelind, Piteå

Linnéa Enberg, Luleå

Sara Stenman, Umeå

Tove Nyberg, Stockholm

Vicki Jacobson, Umeå

Lovisa Berggren, Skellefteå

Hanna Ögren, Umeå

Rebecka Ceder, Stockholm

Sofia Sköld, Malmö

Carla Nord, Stockholm

Elvira Olsén, Stockholm

Sofia Tåhlin, Arvika

Anna Vild, Varberg

Malin Axelsson, Säffle

Cecilie Penney, Göteborg

Mattias Andersson, Stockholm

Jussi Edefors, Göteborg

David Karlsson, Göteborg

Petra Eriksson, Umeå

Cristoffer Rosédius, Örnsköldsvik

Anna Grelle, Uppsala

Maria Bohm, Göteborg

Johannes Pollak, Stockholm

Nadja Itäsaari, Göteborg

Sandra Wettergren, Arvika

Lotta Karlsson, Boden

Cicely Irvine, Stockholm

Julia Wiel Fredén, Hultsfred

Julia Holmström, Göteborg

André Waldton Lézin, Stockholm

Arvid Löfvenhamn, Piteå

Alva Stern, Piteå

Carolina Lindén, Ljungby

Christoffer Sand, Göteborg

Christian Berg, Göteborg

Zubaida Solid, Stockholm

Emil Aspegren, Göteborg

Jonas Marklund, Skellefteå

Hannes Sundell, Skellefteå

Petra Svanström, Umeå

Karin Johansson, Stockholm

Linnea Jansson, Stockholm

Anna Josefin, Varberg

Josefin Löfgren, Boden

Isak Jakobsson, Piteå

Otto Perrin, Stockholm

Pierre Nilsson, Hultsfred

Hilma Kekkonen Orrell, Uddevalla

Natalie van der Schaaf, Stockholm

Linnea Lidberg, Stockholm

Oskar Melander, Umeå

Anton Gustafsson, Umeå

Agnes Darelid, Stockholm

Rebecka O’Nils, Stockholm

Julia Esseen, Göteborg

Hampus Wahlsten, Stockholm

Ima Baeza Bilgin, Stockholm

Martin Carlsson, Stockholm

Rebecca Lundin, Stockholm

Ella Moe, Stockholm

Anton Jeppsson, Malmö

Rebecca Bergcratnz, Stockholm

Oskar Andersson, Visby

Caisa Adamek, Mockfjärd

August Hugmark, Stockholm

Sara Niklasson, Stockholm

Pontus Lundin, Stockholm

Amanda Wikström, Stockholm

Beatrice Emilsson, Umeå

Isaura Da Luz Reis, Malmö

Hanna Lindgren, Stockholm

Evangelina Nicole Dimovska, Malmö

Musikkollektivet FNGRLCKN, Malmö

Olimpia Dynarek, Göteborg