Vågar prata. Zahra Al-saadi, elevrådsordförande, och Thomas Blomqvist, rektor, jobbar tillsammans för att alla elever på Alléskolan ska känna sig trygga i skolan.
Vågar prata. Zahra Al-saadi, elevrådsordförande, och Thomas Blomqvist, rektor, jobbar tillsammans för att alla elever på Alléskolan ska känna sig trygga i skolan.

De vill ta elevernas oro på allvar

ANNONS
|

Det är lugnt utanför Alléskolan på torsdagsmorgonen. Skolans huvudentré är olåst. Det som varit en självklarhet blev en källa till oro efter skolattacken i Trollhättan förra året.

– De elever som hade klassrum närmast huvudentrén ville gärna ha låsta dörrar, berättar Thomas Blomqvist.

Alléskolans elever svarar varje år på frågor om trygghet i skolan. När den senaste enkätundersökningen visade sämre resultat än året innan kallade skolledningen till sig elevrådet. Elevernas berättelser förvånade Thomas Blomqvist.

– Vi är så inne i vår värld här i skolan, vi tror att allt är hämtat från vardagen här inne. Men det var mycket som kom upp som vi absolut inte hade räknat med. Det handlade bland annat om det som hänt i Trollhättan, och om IS, säger han.

ANNONS

Zahra Al-saadi går i klass 9C och är ordförande i skolans elevråd. Hon tycker att det är viktigt att kunna diskutera det som händer i samhället med skolpersonalen.

– Om något händer känner jag mig trygg med att kunna prata med lärarna. Och på SO pratar vi mycket om nyheter, om det som händer i världen, säger hon.

Skolan hotad

Den 29 augusti tog Alléskolan emot ett anonymt bombhot. Efter att ha pratat med polisen utlöste personalen brandlarmet och utrymde skolan. Zahra Al-saadi, som satt och jobbade i ett grupprum, trodde först att det var en vanlig brandövning.

– Men när vi hade gått ut fick en kille i min klass ett sms från sin mamma där det stod att vår skola hade blivit bombhotad.

Eleverna skickades hem medan polisen genomsökte skolan. Många hade sina saker kvar i skåpen, men lärare och elever hjälptes åt att se till att alla kom hem säkert. Thomas Blomqvist säger att allt gick bra, trots omständigheterna.

– Fastän det var en jättehemsk händelse kan jag nästan känna att vi blev starkare, säger han.

Olika strategier

Vid en attack som den i Trollhättan kan det vara problematiskt att utrymma skolan. Istället har rektorer och chefer inom Lerums kommun fått utbildning i strategin "Run, fight, hide". Elisabeth Westin är sektorchef, lärande.

ANNONS

– Varje situation är unik, men man måste våga förbereda sig, säger hon.

Att gömma sig eller låsa in sig i skolan kallas för inrymning. Personalen på Alléskolan har diskuterat metoden, men har i dag inget praktiskt system för inrymning.

– Vi har ingen särskild signal eller liknande, säger Thomas Blomqvist.

Det som hände i Trollhättan fick många elever på Alléskolan att tänka att samma sak skulle kunna hända hos dem. Men i dag pratar Zahra Al-saadi och hennes klasskompisar sällan om händelsen.

– När jag sa att jag skulle hit i dag och prata om skolattacken frågade min kompis "varför ska du prata om det? Det var ju ett år sen!"

Thomas Blomqvist räknar med att fler kommer att ta upp händelsen när den får ny uppmärksamhet i media. Målet är att vara inkännande och prata med eleverna - om de själva vill.

– Har de behov av att prata om det kommer vi att prata om det.

ANNONS