Facket delar inte kritiken: "Volvo lyssnar på oss"

Flera av bilbyggarna som skadats allvarligt på Volvo tycker att facket sviker och sitter i knät på arbetsgivaren. Men Carlos Rebelo Da Silva, huvudskyddsombud på Volvo verkstadsklubb, håller inte med.
– Arbetsgivaren lyssnar på oss och gör förändringar till det bättre, säger han.

ANNONS
|

De senaste fem åren har det anmälts närmare 1 000 arbetssjukdomar på Volvo Cars i Göteborg. Flera personer som GP har pratat med säger att de har skadat sig så illa på arbetsplatsen att de kanske aldrig blir helt återställda.

LÄS MER:"Volvo Cars förstörde våra liv"

LÄS MER:"Folk svimmar, men bandet ska rulla"

Men Carlos Rebelo Da Silva, IF Metalls huvudskyddsombud på Volvo verkstadsklubb, tror att den riktiga siffran av arbetssjukdomar är ännu högre med tanke på att inhyrd personal inte alltid vågar anmäla sina skador.

– Många är rädda utifrån aspekten att de kanske inte får en tillsvidareanställning på Volvo. Då kanske en anmälan ligger dem i fatet, säger han.

ANNONS

Själv har han jobbat på fabriken sedan 1987. Genom åren har han märkt hur arbetstakten vridits upp mer och mer.

– Tempot har hela tiden ökat. Hela vägen från 240:s tid fram tills nu, där ligger kanske det största problemet.

Carlos Rebelo Da Silva, huvudskyddsombud på Volvo verkstadsklubb.
Carlos Rebelo Da Silva, huvudskyddsombud på Volvo verkstadsklubb. Bild: Anders Ylander

Flera Volvo Cars-anställda GP talat med känner sig svikna av facket och menar "att de sitter i knät på arbetsgivaren". De vittnar bland annat om hur fackliga får fördelar från chefer och suttit tysta under möten då chefer uppmuntrat skadade anställda att säga upp sig. Andra säger att de fått god hjälp, men bemötandet från facket skiljer sig mycket från person till person. Carlos Rebelo Da Silva säger sig inte känna igen kritiken.

– Vi är ett par hundra förtroendevalda. Vet jag allt som händer nere på golvet? Nej, det gör jag inte.

Han säger att IF Metall har fört en ständig kamp genom åren för att försöka förbättra arbetsmiljön – och upplever också att Volvo lyssnar när facket kommer med synpunkter.

– Men skulle vi önska att få ut mer av det? Ja, önskesäcken är ganska full. Men de lyssnar och gör förändringar till det bättre.

Du delar alltså inte uppfattningen att det har blivit sämre de senaste åren?

ANNONS

– Jag delar uppfattningen att det har blivit tuffare på Volvo de senaste åren. Om man med tuffare menar sämre, så visst. Sen handlar det också om vilka bilmodeller man bygger. Vissa typer är jobbigare att bygga än vad andra är.

"För mycket enformigt arbete"

Han berättar att varje person som går in i ett arbetslag får lära sig vilka skaderisker som finns på varje station och hur man ska arbeta för att minimera dessa. Han tycker dock inte att den informationen är tillräcklig.

– Nej, problemet blir att man alltid hamnar i en stressituation. Det är stressigt att montera 60 bilar i timmen. Du har en cykeltid på en minut då du ska göra vissa grejer. Det är för mycket enformigt arbete. Det blir ett problem.

"Det finns folk som skadar sig, det händer. Men det är fortfarande en säker arbetsplats i förhållande till hur många som jobbar där", säger Carlos Rebelo Da Silva, huvudskyddsombud på Volvo verkstadsklubb.
"Det finns folk som skadar sig, det händer. Men det är fortfarande en säker arbetsplats i förhållande till hur många som jobbar där", säger Carlos Rebelo Da Silva, huvudskyddsombud på Volvo verkstadsklubb. Bild: Anders Ylander

Som GP kan visa har det höga tempot och pressen på de anställda lett till allvarliga skador för flera personer. Carlos Rebelo Da Silva säger att facket följer upp de personer som tvingas till rehabilitering. För de som sedan inte kan återvända till sina tidigare arbetsuppgifter försöker man hitta andra lediga tjänster som passar arbetsförmågan.

Och om det inte finns jobb?

– Då är det upp till individen att bestämma vad den vill göra. Om individen vill avsluta sin anställning är det mellan hen och företaget. Vi kan aldrig medverka i att säga upp folk.

ANNONS

Men om man inte vill säga upp sig?

– Då hamnar man i slutändan i en arbetsbrist. Av de som har varit inne i rehabilitering är det sju procent som har valt att göra något annat. Men de har inte fått sparken. Företaget erbjuder individer hjälp med att under ett antal veckor söka ett annat jobb, eller så väljer man någonting annat.

Tycker att fabriken är säker

Flera av de som GP har pratat med säger att defekt utrustning i fabriken inte åtgärdas, att flera har skadat sig efter att ha jobbat månader på stationer som är röda ergonomiskt. Men Carlos Rebelo Da Silva tycker ändå att Torslandafabriken överlag är säker att jobba i.

– Du får det nästan till att låta som att folk dog därinne – så är det inte. Det finns folk som skadar sig, det händer. Men det är fortfarande en säker arbetsplats i förhållande till hur många som jobbar där.

Han medger dock att det inte spelar någon roll för de skadade som säger sig ha fått sina liv förstörda.

– Nej, det gör det definitivt inte. Där håller jag med dig. För individen som blivit sjuk eller skadad är det tragiskt.

Vad de som skadat sig och inte får andra jobb ska göra har han inget svar på.

ANNONS

– Det är en svår fråga. IF Metall vill inte att någon ska skada sig på jobbet. Det viktigaste när man går till jobbet är att man kommer hem och att man är frisk. Det finns ingen annan syn.

Vad är din uppfattning – är det ett högt antal personer som skadar sig?

– Allting över ett är mycket.

LÄS MER:Volvo Cars om kritiken: "Det är inte alltid bara arbetsplatsen"

ANNONS