Lär ut språk via animerad film

Filmpedagogen Nasrin Pakkho och svenskläraren Carina Bergström lär nyanlända elever svenska med hjälp av animerad film. Nu visas resultatet på Close up-festivalen på bio Roy.

ANNONS

– Jag vill att barn och unga ska inse att de själva bär på kunskap och berättelser och att den kunskapen kan formuleras i film. De behöver inte bara vara konsumenter av andras filmer, eller se sig som idélösa tomflaskor som hela tiden ska fyllas av andra, säger filmregissören, skådespelerskan och producenten Nasrin Pakkho, som arbetar som filmpedagog på Kulturskolan Östra.

LÄS MER: "Konsten kommer inifrån"

Hösten 2017 tog hon initiativet till en helt ny kurs för nyanlända svenskar och andra elever. Språkläraren Carina Bergström blev entusiastisk. Tillsammans startade de SA - Språk och animation, där de arbetar tematiskt med leranimerad film. Eleverna får skriva manus, göra lerfigurer, filma, musiklägga och ljudlägga sina berättelse själva.

ANNONS

Idag, torsdag 25 april, visas resultatet av läsårets hårda slit på Bio Roy, runt fyrtio filmer med teman som mobbing, vänskap, hbtq-frågor, krig, miljö och rymden.

Bearbetar en vardag i krig

I filmerna "Soldaten" och "Svältens krig" bearbetar nyanlända tonåringar sina erfarenheter av krig och flykt.

–I en trettio sekunder kort animation kommer en son till sin pappa och säger att han bestämt sig för att ge sig ut i kriget. Pappan, som sitter i soffan, är helt emot. Här bearbetar eleverna, just de här två från Somalia, sina egna erfarenheter av krig, oroligheter och en instabil vardag, säger Nasrin Pakkho.

Många av eleverna hade i början av kursen ingen fast bostadsadress utan flyttade runt mellan Göteborgs förorter i väntan på besked om uppehållstillstånd, vilket alla nu fått.

LÄS MER: Recension: "Regnbågens sång"

Positiv språkutveckling

Filmen "Mina två pappor" med hbtq-tema kretsar kring en familjesituation som vissa av eleverna inte tidigare kunnat tala fritt om. En annan film handlar om ett bananskal:

– Den tar upp det svåra i att vara miljövänlig på rätt sätt. Någon äter en banan och kastar skalet på marken. Hen blir uppmanad att slänga skalet i papperskorgen bredvid istället, men samtidigt invänder någon annan att papperskorgen ju inte är en kompost. Till slut blir frågan: "Men vad ska jag göra då - äta upp skalet"?

ANNONS

Nasrin Pakkho och Carina Bergström pekar på en tydlig, positiv språkutveckling via animationskursen: "Tystlåtna elever har kommit igång med talet mer och mer. Framförallt talar eleverna högre och tydligare nu. Vissa elever var extremt tystlåtna i början, men har gjort framsteg." skriver de i en utvärdering.

SA -Språk och Animation

Vad: Ett samarbete mellan Kulturskolan Östra och Bergsjöskolan.

Hur: Filmpedagogen och regissören Nasrin Pakkho samt svensklärare Carina Bergström lär nyanlända elever att uttrycka sig och kommunicera med hjälp av animerad film.

När: ett pågående projekt som startade hösten 2017

Aktuellt: 25 april visas cirka fyrtio av elevernas filmer på bio Roy, under den sjätte upplagan av Close up-festivalen.

ANNONS