2005: Jättelik borrmaskin ska ta sig igenom Hallandsåsen

ANNONS
|

När det dåliga berget gav vika körde Hallborr fast. Nu litar alla på Åsa, som skall borra sig fram oberoende av bergets kvalitet. Inom kort skall den 200 meter långa bakriggen fogas samman med borrkronan som har en diameter på drygt tio meter. Den monteras just nu ihop i ett bergrum inne i åsen, och är också konstruerad för att klara såväl hårt som poröst berg.

- Jag är lugn. Åsa kommer att klara sin uppgift, säger arbetsplatschefen vid det södra tunnelpåslaget, Mats Lennberger.

Med an hastighet av cirka 80 millimeter i minuten eller tolv meter per dag kommer Åsa att tugga sig fram genom Hallandsås för att om närmare två år nå fram till den besvärliga Möllebackzonen där berget är poröst, nästan lerigt, och mycket vattenrikt. Förberedelserna för att slippa problem då borrmaskinen når den 300 meter långa zonen är redan igång. Berget skall frysas med hjälp av en koksaltlösning som håller en temperatur på minus 40 grader. Precis som köldmedlet i ett kylskåp skall lösningen cirkulera i berget som då kommer att frysas ned till minus 20 grader. Just nu pågår borrningen av de kanaler i berget där köldmedlet skall sprutas in. Metoden är, enligt Banverket, helt ofarlig för miljön och kommer inte på något sätt att märkas uppe på åsen.

ANNONS

När jätteborren Åsa passerar blir det som att borra sig igenom ett isberg. Inga porösa partier och inget vatten.

- Men jag tror att Åsa skulle ha klarat Möllebackzonen även om vi inte fryst berget, säger Mats Lennberger.

Den stora tunnelborrmaskinen kommer att betjänas av totalt 100 personer fördelade på fyra skift, det vill säga en "besättning" på 25 man till varje skift. "Piloten", som har huvudansvaret för driften har sin plats i en "cockpit" där Åsa styrs med hjälp av hypermodern datorteknik. Den jättelika borrmaskinen drivs med elektricitet och slukar åtta megawatt, som är lika mycket som elförbrukning i ett helt samhälle med cirka 3000 invånare.

Från byggstarten 1991 har hittills en tredjedel av de två parallella tågtunnlarna byggts, sammanlagt 4,9 kilometer av de planerade tunnlarna på totalt 17,2 kilometer. Efter den uppmärksammade miljöskandalen 1997 med det giftiga tätningsmedlet Rhoca Gil som dödade både kor, fiskar och växter har tunnelbygget stått stilla i sju år. Om nu allt går som planerat med tunnelborrmaskinen Åsa skall tunnlarna vara klara om fem år och det första tåget rulla genom Hallandsås år 2011.

ANNONS