Ny dramaserie på Tiktok – sponsrad av Systembolaget

Rojda Sekersöz regisserar ”Ruset” – Sveriges första ungdomsserie på Tiktok – där sångerskan Sabina Ddumba gör skådespelardebut. Serien är betald och beställd av Systembolagets dotterbolag IQ.
– Kulturen har en enorm kraft att påverka vårt samhälle, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

ANNONS
|

Sedan 2005 är organisationen IQ en del av statliga Systembolaget. Som ett fristående dotterbolag med säte i Stockholm har IQ till uppgift att kartlägga unga människors alkoholkonsumtion och utmana alkoholnormen i samhället och de problem som alkohol kan leda till.

Detta arbete har främst skett i form av reklamfilmer, marknadskampanjer, utspel i media och olika digitala tjänster. Men nu alltså även genom ”Ruset”, Sveriges första dramaserie på Tiktok. I ett pressmeddelande skriver IQ att man varit initiativtagare till serien som kommer att regisseras av Guldbaggeprisade Rojda Sekersöz.

Vad betyder det att ni varit initiativtagare till serien?

– Det betyder att vi har initierat serien och ligger bakom konturerna: vad den ska handla om, syftet och själva finansieringen, säger IQ:s vd Mojtaba Ghodsi, som dragit upp riktlinjerna för serien tillsammans med bolagets reklambyrå.

ANNONS

Därefter har manusförfattarna tillika syskonduon Tove och Sofie Forsman (”Young royals”, ”The Playlist”) samt regissören Rojda Sekersöz (”Young royals”, ”En komikers uppväxt”) tagit över arbetet och jobbat inom de ramar som IQ har satt upp.

– De har såklart sin kreativa frihet men vi kommer att följa det här noga. Vi har en dialog med Rojda, vi jobbar med manuset och kommer att vara med på inspelningsplatsen.

Hur pass vida är era kreativa ramar?

– Det är lite svårt att svara på. Vi har förklarat vår ambition och har en pågående dialog om varifrån vi kommer, vad vi vill uppnå och vad syftet är med serien. Sedan får vi kanske skruva lite på manus för att det ska fungera för oss. Men vi vill inte begränsa regissör och manusförfattare i onödan. Det viktiga är att vårt syfte lyser igenom, säger Mojtaba Ghodsi och understryker att han tror stenhårt på kulturens möjligheter och dess förmåga att beröra folk i sin vardag.

– Kulturen har en enorm kraft att påverka vårt samhälle och ifrågasätta normer. En sådan här dramaserie blir därför ett bra komplement till våra reklamfilmer.

IQ:s vd ser inga problem med att köpa en dramaserie

Att statliga Systembolaget via sitt dotterbolag beställer och betalar en dramaserie för att få ut sitt budskap är inget som Mojtaba Ghodsi ser några problem med.

ANNONS

– Vi vill såklart undvika känslan av att detta är någon slags informationsfilm eller propaganda, det ska ju vara ett populärkulturellt drama, men vi kommer inte att dölja för tittarna att det är IQ som är avsändare. Serien kommer att finnas på vår Tiktok-kanal till exempel.

Är konsten fri när ni som ett statligt bolag ligger bakom en dramaserie på det här sättet?

– Jag är inte välbekant med hur det brukar fungera när man i andra sammanhang lägger ut ett uppdrag på en konstnär, men vår uppgift är att bidra till ett smartare förhållningssätt till alkohol. Det är ramen vi har satt och innanför den är seriens skapare fria att verka.

Hur ser du på en dramaserie betald och beställd av till exempel Polismyndigheten?

– Jag har svårt att svara på det. Vårt uppdrag på IQ är att informera om alkoholen och dess baksidor, det är vår kärnverksamhet, och där tror jag att en dramaserie kan vara ett effektivt sätt att nå ungdomar.

Är det därför ni satsar på Tiktok?

– Ja precis, det är där vår målgrupp finns.

Men det blir ganska korta avsnitt, typ 20 sekunder?

– Nej inte riktigt så korta. Avsnitten kommer att vara två-fyra minuter. Så det är inte Bergman vi pratar om, älskar honom, men detta är för en helt annan generation som kräver en helt annan dramaturgi för att hålla uppe sin attention, säger Mojtaba Ghodsi.

ANNONS

Sabina Ddumba gör premiär som skådespelare

Bland skådespelarna i den kommande serien syns Fabian Penje (”White wall”, ”Young royals”), Wilma Lidén (”Zebrrummet”, ”Sjölyckan”, ”Heder”) och Grammisbelönade sångerskan Sabina Ddumba som gör sin skådespelardebut. En fjärde och sista roll kommer också att tillsättas via en öppen audition på Tiktok under våren.

– Det är en spännande utmaning att skapa en dramaserie till en plattform som vanligtvis associeras med kort och lättsam underhållning. I ”Ruset” vill vi porträttera ungas liv på ett ärligt och autentiskt sätt, med djup och svärta, skriver regissören Rojda Sekersöz i en kommentar.

Serien kommer att bestå av tio avsnitt och får premiär på Tiktok under hösten 2023.

Fler texter av GP Kulturs Jan Andersson:

LÄS MER:Nu kan du ångra köpet av dina andrahandsbiljetter

LÄS MER:Nu blir skurkarna Watergates stora stjärnor

LÄS MER:”Den stora älgvandringen” – när naturen är som bäst

LÄS MER:Amie, 72, köpte Bruce-biljetter för 15 980 kronor

Fakta: IQ

  • IQ är ett fristående dotterbolag till det statliga Systembolaget.
  • Det startade 2005 och har sitt säte i Stockholm.
  • IQ:s uppdrag är att skapa ett smartare förhållningssätt till alkohol, informera om riskerna, undersöka attityder och få människor att reflektera kring alkoholens påverkan på samhället.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS