Kinesiskt inflytande splittrar Tysklands regering

Det kinesiska statsägda rederiet Coscos ska köpa in sig i Hamburgs hamn, vilket har väckt oro för ett ökat kinesiskt inflytande i Europa. Berlins allierade är kritiska, men trots att sex departement har avrått från affären har förbundskansler Olaf Scholz envist arbetat för att affären ska gå igenom.
Så gick det till när Tyskland kompromissade in ett kinesiskt bolag i sin största hamn.

ANNONS
|

"Går det bra för hamnen så går det bra för Hamburg", lyder ett talesätt i Tysklands näst största stad. Kanske sitter det i ryggmärgen på förbundskanslern Olaf Scholz, som växte upp i Hamburg och tillbringade en viktig del av sin politiska karriär som stadens borgmästare 2011–2018. Nu har han hamnat i centrum för en politisk strid med sin egen regering. Förbundskanslern har enligt tyska medier, trots varningar från flera departement, försökt driva på för att få igenom en affär där det kinesiska statsägda rederiet Cosco får en del i av Hamburgs containerterminaler. Ett företag som han haft kontakt med tidigare.

ANNONS

Under tiden som borgmästare reste han till Kina 2015. Där träffade han Li Yunpeng, den dåvarande chefen för Cosco. De hade trevliga samtal, skriver Süddeutsche Zeitung. I 40 år hade det kinesiska rederiets fartyg lagt till i Hamburgs hamn och under den tiden hade hamnen och Cosco vårdat sina relationer. Men Cosco är inte bara ett rederi vars fartyg trafikerar europeiska hamnar. Det är också ett företag som under lång tid köpt in sig i flera stora europeiska hamnar. De äger 35 procent av en terminal i Rotterdam och 20 procent i en i Antwerpen. Två stora konkurrenter till Hamburg.

När hamnbolaget Hamburger Hafen und Logistik AG förra året skickade ut ett pressmeddelande om att man hade kommit överens med Cosco om att företaget skulle köpa in sig med 35 procent i en av hamnens tre terminaler väckte det inget större uppseende.

Men det var då. Under hösten har Coscos och hamnens planer blivit föremål för ett politiskt bråk på allra högsta nivå.

Scholz tar strid i regeringen

Landet, som nu skördar konsekvenserna av ett under många år uppbyggt beroende av rysk gas, borde inte låta Kina köpa in sig än mer i Tysklands kritiska infrastruktur, menar både bedömare utomlands och medlemmar av regeringen. Den 20 oktober avslöjar public service-medierna NDR och WDR att det har blåst upp till strid kring frågan i Scholz regering.

ANNONS
Olaf Scholz, till höger, med regeringskollegorna utrikesminister Annalena Baerbock och finansminister Robert Habeck från De Gröna under kabinettsmötet 19 oktober. Scholz har drivit på för att Coscoaffären ska gå igenom, men De Gröna har varit skeptiska.
Olaf Scholz, till höger, med regeringskollegorna utrikesminister Annalena Baerbock och finansminister Robert Habeck från De Gröna under kabinettsmötet 19 oktober. Scholz har drivit på för att Coscoaffären ska gå igenom, men De Gröna har varit skeptiska. Bild: Markus Schreiber

Inte mindre än sex departement har avrått från att låta affären gå igenom. Framför allt väger två skäl tungt: Om affären går igenom skulle Cosco få representation i hamnens ledning och få delta i beslutsfattandet. Dessutom är Kina redan en av hamnens största kunder, vilket om planerna blir verklighet skulle kunna innebära en ökad "utpressningspotential".

– Kinesernas långsiktiga strategi skulle kunna bestå i att ta kontroll över hela leveranskedjan, digitalt såväl som maritimt, i Europa, säger experten Rolf Langhammer från Institutet för världsekonomi i Kiel till tv-programmet Panorama.

"Inte vilken hamn som helst"

Ett av departementen som protesterar är utrikesdepartementet. I mitten av oktober säger utrikesminister Annalena Baerbock från De Gröna till SZ att man vid varje investering i kritisk infrastruktur måste fråga sig vad det kan innebära "om Kina ställer sig emot oss som demokrati och värderingsgemenskap".

– Hamburgs hamn är ju inte vilken hamn som helst, utan en av nyckelhamnarna, inte bara för oss som exportnation, utan för hela Europa.

Även vice förbundskanslern, finansminister Robert Habeck från De Gröna, har sagt att Tyskland nu tänker om hela sin ekonomiska policy gentemot Kina.

– Jag lutar åt att vi inte komma att tillåta det, sa han redan i september till Reuters angående Coscoaffären.

ANNONS

I fredags yttrade sig Olaf Scholz själv under ett besök i Bryssel, och försökte tona ner affärens betydelse.

– Det handlar inte om att sälja hamnen, som har skett i Zeebrügge eller Pireas, utan högst om en del i en terminal, precis som är fallet i vissa andra västeuropeiska hamnar, sa Scholz.

Hamnens kranar är det klassiskt landmärke i Hamburg, en stad som är beroende av att hamnen går bra.
Hamnens kranar är det klassiskt landmärke i Hamburg, en stad som är beroende av att hamnen går bra. Bild: Daniel Reinhardt

De motstridiga viljorna gör det tydligt att "trafikljuskoalitionen", De Gröna, Socialdemokraterna och liberala FDP, består av tre mycket olika partier. Detta faktum hamnade än mer i fokus då det blev känt att Habeck och finansdepartementet ville ta upp frågan på ett kabinettsmöte. Olaf Scholz ville då inte ta upp frågan, utan bad om att det skulle tas fram ett kompromissförslag som man kunde ta ställning till.

Kritik kvarstår efter kompromissen

Reinhard Bütikofer, en av De Grönas mer kända europaparlamentariker och känd för sin hårda linje mot Kina, säger enligt Politico att försöket att stoppa diskussionen i kabinettet är "extraordinärt".

På måndagen kom nya besked från Berlin. Nu sades det att de tidigare motsträviga departementen hade gett upp sitt motstånd, enligt uppgifter till Süddeutsche Zeitung. I stället pratades det om en kompromiss där Cosco får 24,9 procent av terminalen, tillräckligt lite för att de inte ska få vara med i hamnens beslutsfattande. Endast utrikesdepartementet fortsatte att motsätta sig affären, enligt tidningen.

ANNONS

På onsdagen rapporterade tyska medier, med hänvisning till regeringskällor, att beslutet slutgiltigt har fattats i kabinettet. En fjäder i hatten för Olaf Scholz på hans nästa utlandsresa till Peking i början av november.

Men långtifrån alla är nöjda. I koalitionen, som överlever på kompromisser som denna, finns fortfarande kritiska röster. Som försvarsutskottets ordförande Marie-Agnes Strack-Zimmermann (FDP).

– Lika lite som man kan vara lite gravid, lika lite kan Hamburgs hamn vara "lite kinesisk", säger hon till den tyska nyhetsbyrån DPA. "Kompromissen" med en mindre andel kinesiskt delägande är ytterligare ett ödesdigert misstag i en tid av stor osäkerhet. Böjliga ryggar hör hemma på Hamburgbaletten, inte i Hamburgs hamn.

LÄS MER:Trots varningar: Kina får köpa in sig i tysk hamn

LÄS MER:Xi Jinpings allt starkare grepp – ett orosmoln

LÄS MER:Xi historisk efter omval – möblerar om i toppen

ANNONS