Under torsdagen lämnade fackliga organisationen Pilotföreningen in en stämningsansökan mot svensk-norsk-danska flygbolaget SAS till Arbetsdomstolen, uppger nyhetsbyrån Sirén.
Enligt stämningsansökan kräver pilotfacket SAS på 17,5 miljoner kronor för kollektivavtalsbrott.
LÄS MER:SAS-strejk nära – erbjuder ombokning
LÄS MER:Ersättning för SAS-strejk kan tas upp i EU
Avtalsbrottet som Pilotföreningen menar att SAS har begått rör inhyrning av externa flygbolag vid plötsligt uppkomna störningar i trafikutvecklingen. Ett åtgärd som man nu menar att SAS tagit till i för stor utsträckning sett till de framförhandlade inhyrningskvoter som parterna gemensamt kommit överens om.
Enligt stämningsansökan ska SAS under 2018 och 2019 överskridit inhyrningskvoten med 4,8 procentenheter – 17,8 procent istället för 13 som kollektivavtalet säger.
Facket: Inhyrda flygbolag – en dold besparingsåtgärd
”SAS har genom att överskrida avtalsenlig inhyrningskvot gjort sig skyldig till kollektivavtalsbrott och har därmed ådragit sig en skyldighet att utge allmänt skadestånd till föreningen”, skriver Pilotföreningen i stämningsansökan.
Parterna har nämligen i tidigare avtalsförhandlingar fastslagit att inhyrningen av externa flygbolag leder till en besparing för SAS i form av obetalda pilotlöner. Enligt Pilotföreningen ska användandet av utomstående flygbolag under perioden inneburit en besparing på 16,8 miljoner kronor för flygbolaget. Utöver det förväntas sig också facket att SAS också betalar knappt en miljon som kompensation för avtalsbrottet.
”I det yrkade allmänna skadeståndet om 17,5 mkr (miljoner kronor) ingår utöver SAS besparing/förtjänst även ersättning för den kränkning som avtalsbrottet inneburit”, skriver Pilotföreningen i stämningsansökan.
GP har sökt SAS för en kommentar.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.