Anton Hellström, krönikör.
Anton Hellström, krönikör. Bild: Jonas Lindstedt

Ingen titel kan rädda ett låtsasjobb

”En spik ska bara tillverkas om en spik behövs. Det är däremot väldigt svårt att tänka sig att det är någon som verkligen behöver en Social media branding strategist”, skriver Anton Hellström.

ANNONS
|

Västra kyrkogården är lugn och tyst. Jag är ensam, förutom två försiktiga gravskötare som varsamt krattar grus lite längre bort. Bredvid dem ligger några ljungplantor som jag antar snart ska ner i jorden. Trädens skiftande färger är tillsammans med den kyliga luften i en mönstergill symbios. Framför mig står tre gravstenar som tillhör tre kämpar. Tre livsöden. Tre hela arbetsliv framför mina ögon. Har alltid tyckt om att läsa yrkestitlarna på de som ligger begravda. Till vänster vilar en spiksmed, till höger en urmakare och i mitten en skeppare.

LÄS MER:Morgonen bjuder in till en gyllene gemenskap

Under promenaden tillbaka funderar jag och en oro växer i mig. Hur kommer framtidens gravstenar se ut? Då tänker jag framför allt på alla de låtsasjobb som växer upp som ogräs nuförtiden. De förljugna arbetstitlarna som lurar folk att springa kapitalismens ärenden. Framför allt är det de engelska titlarna som gör mig orolig; ”Head of sales”, ”Key account manager”, ”Social media branding strategist” eller ”Business to business communication consultant”. Precis som att en engelsk titel gör ens jobb mer meningsfullt. Säg som det är i stället; du jobbar med reklam eller är säljare. Du ska inte vara stolt över det. Det vinstdrivande företag du jobbar för har gett dig en arbetstitel så att du inte ska ifrågasätta vad du egentligen gör med ditt liv. De vill att du ska glömma bort att du är alienerad och på så sätt bidra till att kapitalismen kan träda in som en ny religion.

ANNONS

LÄS MER:Det borde finnas ett sjömansreservat

En spik ska bara tillverkas om en spik behövs. Det är däremot väldigt svårt att tänka sig att det är någon som verkligen behöver en ”Social media branding strategist”. Det skulle vara för att sälja en spik till någon som inte behöver den i sådana fall. Folk sägs vara fria i en ”fri och kreativ” yrkesroll, men utan avkastning på en reklamkampanj är inte den där friheten och kreativiteten mycket värd. För utan pengar kan man inte stävja sina lustbegär och fortsätta leva i tron om att det är dessa substituttillfredställelser som är meningen med livet eller vägen till lycka. Din reklamkampanj spelar i sin tur med mottagarens lustbegär och det skapar ett uträknat och passiviserande tillstånd, till förmån för arbetsköparen. Grattis, de äger nu redan din kreativitet, vill du att de ska äga dina drömmar också? ”Branded content” är bara ett finare ord för reklam och en cynisk omskrivning av det profithungriga företaget för att få dig att tro att det du gör är av betydelse.

Här vilar Anton Hellström, Business to business communication consultant.

LÄS MER:Plocka fram din välsmorda flöjt

Lyssnar på: Albumet ”2001” av Dr. Dre högt i bilen.

Ser på: Hur en bilmekaniker stannade till vid min bil och skakade på huvudet när han lyssnade på motorn. Ljuvligt.

Gör: Spelar dart. En mycket vacker och ädel sport.

Anton Hellström är konstnär och skådespelare. Aktuell med poddarna ”Djupdykarna” och ”Stefan och Thomas”. Spelar in långfilmen ”Vernissage hos Gud”.

LÄS MER:Jag vill inte ha några nya vänner

Missa inte det senaste från Två Dagar!

Nu kan du få alla reportage, spaningar och tips från GP:s helgmagasin Två Dagar som en notis direkt till din telefon. Klicka på följ-knappen vid taggen Två Dagar, i mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS