Greta Thunberg hamnar på tolfte plats i årets Maktbarometer.
Greta Thunberg hamnar på tolfte plats i årets Maktbarometer. Bild: Mary Altaffer

Greta Thunberg årets raket på sociala medier

Greta Thunberg rusar från noll till tolfte plats på Medieakademins maktbarometer, en lista över vilka svenskar som haft störst inflytande i sociala medier under året. I topp hamnar influencern Therése Lindgren.

ANNONS
|

Mätningarna löper från juli 2018 till juli 2019 och Medieakademins ordförande, Emanuel Karlsten tror att Greta Thunberg hade hamnat ännu högre på listan om mätningarna omfattat den senaste tiden.

– Hennes konton har vuxit bara de senaste veckorna, hon hade antagligen varit etta idag. Det är fullständigt unikt att någon går från noll till toppen av listan, det har aldrig hänt förut.

Vad tror du det är som gör att hon väcker ett så stort intresse?

– Hon är ett tydligt exempel på att sociala medier går på djupet. Det handlar inte om privatpersonen Greta, klimatfrågan är ju en bred fråga men bilden av henne gör att vi ser våra barn och framtiden, därför sugs vi in.

ANNONS

Hur tror du det går för hennes inflytande i framtiden?

– Jag tror hon klarar att ligga kvar i toppen, men det kan svänga väldigt snabbt. Särskilt för yngre personer.

Therése Lindgren i topp

Medieakademien presenterar sin lista för tredje året. Toppen är sig ganska lik, men tidigare år har Joakim och Jonna Lundell legat etta, i år innehas förstaplatsen av Therése Lindgren.

– Det har verkligen varit hennes år i år, hon säger själv att allt har fallit på plats, säger Emanuel Karlsten.

Therese Lindgren, mäktigaste svensken på sociala medier enligt Maktbarometern.
Therese Lindgren, mäktigaste svensken på sociala medier enligt Maktbarometern. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

På tredje plats ligger göteborgska humortrion JLC, Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman.

Att listan innehåller namn som många aldrig har hört talas om, medan företag och medier lyckas sämre med att engagera förklarar Emanuel Karlsten med att sociala medier just går på djupet.

– Relationerna blir närmare, vi känner för dem, de blir våra vänner. Mediebarometern är ett försök att rita en karta över de bredaste vertikalerna, de som engagerar mest, för att begripa hur det ser ut.

Expressen halkar ner från andra till sjunde plats och Nyheter365 är nu det största mediebolaget på sociala medier.

Mätperioden innefattar såväl riksdagsvalet som EU-valet och på årets lista går Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna starkast framåt av partierna.

ANNONS

Youtubern och Melodifestival-artisten Anis don Demina, går också starkt framåt och hoppar in på elfte plats.

Medieakademin listar de 30 största svenska kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Placeringarna på respektive plattform vägs samman i Maktbarometern.

Maktbarometerns totallista 2019

Therese Lindgren (+1)

Joakim och Jonna Lundell (-1)

JLC (+1)

Newsner (+3)

Pewdipie (0)

Noted media (+10)

Expressen (-5)

Aftonbladet (0)

Djurens rätt (+10)

Ben Mitkus (-4)

Anis Don Demina (+1441)

Greta Thunberg (ny)

Situationer (+21)

IJustWantToBeCool (-5)

Helen Torsgården (0)

Sverigedemokraterna (+62)

Tova Helgesson (-7)

Random making movies (+35)

Vlad Reiser (-6)

TV4 (-6)

Zlatan IbrahIbrahimović (0)

Språkföralla (+1)

Nuntium (-3)

SVT (+16)

Filip Dikmen (+7)

Misslisibell (+10)

Viral king (+15)

Zara Larsson (+16)

Linn Ahlborg (-12)

Antonija Mandir (+494)

ANNONS