Målgruppen för så kallade functional drinks är i regel kvinnor som antas vara intresserade av en sund livsstil.
Målgruppen för så kallade functional drinks är i regel kvinnor som antas vara intresserade av en sund livsstil.

Vitaminvatten 09

ANNONS
|

Drycker med näringstillskott är storsäljare i bland annat USA. Man tar en vanlig läskedryck eller ett flaskvatten och häller i en dos vitaminer eller något annat som förknippas med hälsa. På branschspråk kallas produkterna "functional drinks".

Nu lanseras denna typ av drycker på bred front i Sverige. I höstas kom två varianter av Ramlösa, Balans citron och Balans persika, med tillsats av bland annat vitaminer. Samtidigt dök det upp två sorters Coca-cola med beteckningen "light plus", som innehöll B-vitamin respektive extrakt av grönt te.

Flera företag har hakat på - många apotek har exempelvis drycker från tillverkaren Vitamin Well.

ANNONS

Än så länge är försäljningen ganska blygsam. Men tillverkarna tror att den kommer att öka.

- Vi har fått en väldigt bra start. Ramlösa Balans säljer 50 procent över vår prognos, säger Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg som äger Ramlösa.

- Detta är början på en utveckling som kommer att hålla i sig i många år, tror Hanna Sjöström, varumärkesansvarig för Coca-cola i Sverige.

Tillverkarna vill gärna förknippa produkterna med en sund livsstil, men de är mycket försiktiga med att tala om konkreta effekter. Marknadsföringen är en uppvisning i vaghet.

- Vi har inga anspråk på nyttighet. Det är ett komplement till en hälsosam kost. Du får det lilla extra i din dryck, säger Hanna Sjöström om Coca-Cola light plus.

Ramlösa Balans citron hade ursprungligen en text som påstod att drycken "renar kroppen inifrån", gör det "lättare att hitta ditt fokus" samt att "kroppen, huden och håret känns lite friskare". Detta ersattes dock av ett mer nedtonat budskap: "toppad med aloe vera och B-vitamin".

- Vi har jobbat mycket med att göra informationen så tydlig som möjligt, säger Ann-Louise Kämpe.

Hur har ni valt de vitaminer som ingår i drycken?

- Det är en sammansättning som ska tilltala konsumenterna och fungera produktionsmässigt.

ANNONS

Det står på flaskan att drycken är "renande". På vilket sätt?

- Det är framför allt den funktion som vattnet har.

Så den är renande på samma sätt som kranvatten?

- Vi har ett gott vatten med unik mineralsammansättning som är väldigt uppskattat. Men ja, när det gäller den renande effekten är det samma, svarar Kämpe

Mängden näringstillskott varierar kraftigt mellan dryckerna, från en liten dos B-vitamin till fem-sex olika vitaminer och mineraler. Fanta B'good innehåller gummi arabicum - ett ämne som brukar ingå i halspastiller men som också kan användas för att öka fiberhalten.

Flera sorter är jämförelsevis rika på socker och kalorier. Mest har Fanta B'good Fruity Vita Kick, som inte skiljer sig mycket från vanlig sötdricka. Ramlösa Balans innehåller 50 kcal per halvliterflaska och Apotekets vitaminvatten 85 kcal. Det är mindre än vanlig läsk men mer än traditionellt mineralvatten som har noll kalorier.

Åke Bruce, professor i tillämpad näringslära och en av Sveriges ledande experter på livsmedel, är skeptisk till de nya dryckerna.

- Jag har svårt att se någon konsumentnytta med dem. Läsk har sin plats vid festliga tillfällen, vitamintabletter har sin plats. Men jag är väldigt kritisk till att man petar in vitaminer i dryck utan att det finns någon mening med det, säger han.

ANNONS

Enligt Bruce är de B-vitaminer som tillsätts sådana som normalsvensken nästan aldrig har brist på.

- Om man skulle välja den vitamin som är mest angelägen, istället för den som är billigast och lättast att hantera, skulle det vara D-vitamin.

Apotekets vitaminvatten får högre betyg av Åke Bruce än exempelvis Coca-colas vitaminläsk, men han har invändningar även här.

- En flaska kostar 22 kronor och ger ungefär detsamma som en multivitamintablett för någon krona. Och varför är halterna av näringsämnen så ojämna, i förhållande till det rekommenderade intaget?

Konsumentföreträdare är kritiska till hur functional drinks presenteras. Konsumentföreningen Stockholm har anmält flera produkter till myndigheterna, bland annat Vitamin Defence och Fanta B'good Berry Delight.

- Vi vill inte stoppa dryckerna som sådana, men vi anser att marknadsföringen har gått för långt, säger Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm.

Hon anser att reklamen felaktigt ger sken av att Fanta-drycken är extra hälsosam, fast den bara innehåller 15 procent fruktjuice. Hon ifrågasätter också om gummi arabicum verkligen kan räknas som kostfiber. (Tillverkaren å sin sida hävdar att det är korrekt.)

När det gäller Vitamin Defence protesterar konsumentföreningen mot påståenden som "bidrar till immunsystemets funktion" och "för kroppens försvar". Den senare formuleringen är numera ändrad till "försvara dig", men Louise Ungerth är inte nöjd.

ANNONS

- Man utnyttjar att många konsumenter söker en genväg till god hälsa. Det är konstigt att Apoteket med sin höga trovärdighet tar in produkter som säljs med sådana påståenden.

Jan Bertoft, generalsekreterare i organisationen Sveriges Konsumenter, har liknande synpunker.

- Det är ett sluttande plan, särskilt när man försöker göra i grunden onyttiga produkter bättre än de är. Marknadsföringen är förvirrande även om den inte kan fällas juridiskt. I grunden handlar det om att slå blå dunster i ögonen på konsumenterna.

Organisationen har länge haft ögonen på den flora av hälsopåståenden som förekommer i livsmedelsbranschen.

- Man glider ifrån baskunskaper och sunt förnuft. Branschens självsanering fungerar inte, säger Bertoft.

Functional drinks i butikerna

Coca-cola light plus green tea

På burken:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning:

Coca-cola light plus vitamins

På burken:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning:

Fanta B'good Berry Delight

På flaskan:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning

Fanta B'good Fruity Vita Kick

På flaskan:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning:

Hwila plus kamomill citron

På flaskan:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning:

Ramlösa Balans citron

På flaskan:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning:

Ramlösa Balans persika

På flaskan:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning:

Vitamin Care

På flaskan:

Innehåller bl a:
(

Kalorier per förpackning:

Vitamin Defence

På flaskan:

Innehåller bl a:

Kalorier per förpackning:

ANNONS