Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Brottsplats. Busschaufförer är en yrkesgrupp som allt oftare utsätts för hot och våld.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Busschaufförer tar smällen för dålig asylpolitik"

Ledare: Busschaufförer är en redan utsatt yrkesgrupp, som dessutom lämnas att hantera problem som uppstår i asylmottagningen.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

I veckan spreds en video som visar hur en asylsökande man blir misshandlad av en busschaufför på Öland. Videon väckte stor ilska och många menade att den visade ett rasistiskt våld. Chauffören slår en hukande person och säger "jag hatar era jävla svin". Den syriske mannen som blev misshandlad har beskrivit händelsen som oförståelig och oprovocerad.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs också: Bussförarens försvar: FInns en historia bakom

Men i den socialdemokratiska tidningen Östra Småland (22/7) finns nu också busschaufförens version att läsa. Ord tycks stå mot ord. Busschauffören uppfattar sig ha blivit trakasserad av den slagne och av vänner till denne. Problemen ska ha funnits kring ett asylboende under en längre tid. Några av de boende krävde att bussar skulle stanna där det inte fanns någon hållplats, samt vänta om de behövde göra något ärende. Det ledde naturligtvis till konflikter och busschauffören ska ha bett att få slippa köra vissa turer. Strax innan det aktuella filmklippet startade ska den asylsökande dessutom själv ha slagit busschauffören – så hårt att en fraktur uppstod på armen.

Att avgöra vem som ljuger eller inte blir upp till rätten.

Läs också: Här blir passageraren slagen av en bussförare

Det vore dock bra om händelsen leder till att busschaufförers situation uppmärksammas. Det är en överlag våldsutsatt yrkesgrupp. Fackförbundet kommunal har slagit larm om en utveckling där spottloskor, knytnävsslag och hot snabbt blivit vanligare. Anmälningarna till Arbetsmiljöverket har under senare år mer än fördubblats. Det är i sig märkvärdigt, ty utvecklingen borde ha gått åt andra hållet. Alkoholkonsumtionen bland unga har gått ned, och i och med att fler och fler bussbolag har tagit bort kontanthantering har rånen minskat. Det som nu är den vanligaste orsaken till problem är biljettaviseringar. Facket har pekat på att polis och politiker inte gör tillräckligt för att hjälpa busschaufförernas situation.

Det finns också tecken på att busschaufförer lämnas att hantera problem med rot i just asylmottagningen. Att det uppstod bråk mellan en busschaufför och en asylsökande man i Kalmar län var inte helt oväntat. I länet fick man i vintras hyra in vakter till vissa skolbussar sedan en 13-årig flicka känt sig ofredad av en grupp män som talade utländska (Baromtern 4/2). Senare fick man sätta in extra bussar för skolbarnen därför att dessa inte skulle behöva åka med en grupp resenärer som klev på vid ett asylboende. Det förekom stök, sexuella ofredanden och att män filmade skolflickorna.

Konflikter mellan asylsökande och busschaufförer är heller inte specifikt för Kalmar, utan har förekommit också i Västsverige. Ett exempel var återkommande bråk mellan chaufförer och resenärer vid ett asylboende i Rävlanda. Här löste Migrationsverket och Västtrafik situationen genom att ge de asylsökande gratis resekort. Ett tidigare system med värdebevis för att åka mellan boendet och Migrationsverket i Borås fungerade dåligt då en del boende valde att sälja sina värdebevis och ändå tjuvåka med bussen. En annan orsak till att bråk uppstått ska ha varit att chaufförer och kontrollanter inte accepterade när personer som de uppfattade som vuxna ville betala barnbiljett.

Att asylsökande försöker undvika att betala full taxa är inte svårt att förstå på ett mänskligt plan. Personer som bor på flyktingboenden får en mycket låg dagpeng - ofta handlar det om dryga 20 kr om dagen. Men en vanlig bussresa kostar som bekant ofta mer än det dubbla. Många asylboenden ligger långt från samhällen, och en boende som betalade sina biljetter skulle därmed sällan ha råd att lämna boendet. Asylsökande har heller inga större möjligheter att påverka sin situation ekonomiskt. Innan man dömer bör man tänka sig in i deras situation.

Det är dock uppenbart att busschaufförer hamnar i kläm mellan otillräcklig mottagning och plikten mot sin arbetsgivare. Den snabbaste åtgärden torde vara den som löste situationen i Rävlanda. Låt de asylsökande resa på sina LMA-kort (förkortningen kommer från lagen om mottagande av asylsökande). Betalande medresenärer förstår nog att samma pris inte kan avkrävas av en person som lämnat allt bakom sig, och inte får jobba i landet denne flytt till. Vi är många som önskar att reglerna kring asylmottagning såg annorlunda ut. Men i det korta perspektivet är det viktigaste att underlätta för busschaufförerna. Flera av dem har bokstavligen fått ta smällen för en dålig migrationspolitik.