Hör pilotens sista ord till flygtornet

En inspelning avslöjar nu vad som sades mellan flygledartornet och planet som kraschade i Colombia. Den indikerar att bränslet på planet tagit slut innan kraschen. Flera colombianska medier har fått tag på ljudfilen och lagt ut den på nätet.

ANNONS
|

Under tisdagen kraschade ett plan somvar på väg från Bolivia till Colombia. Nu har en 15 minuter lång inspelning av samtalet mellan flygledarna och piloten läckt, rapporterar colombianska Notícias Caracol.71 personer avled i olyckan.

–Vi begär nuprioritet att landa. Vi har problem medbränslet, säger piloter på Lamias flight, 01:57 minuter in i inspelningen som GP tagit del av och som man kan lyssna igenom här nedan.

Här kan du lyssna ljudupptagningen. Kommunikationen sker på spanska.

I den kaotiska inspelningen från flygledartornetföljer dramat innan kraschen. Sekund för sekund.

– Jag uppfattar det som att du begärprioritet för landning på grund av bränsleproblem. Är det korrekt?

ANNONS

På den frågan svarar piloten på den dödsdömda flighten att han bekräftar det flygledaren uppfattat.

– Då ska jag förbereda en nödlandning här. Det kommer ta drygt sju minuter innan ni kan närma er flygplatsen, svarar flygledaren.

Flygledarenfortsätter sedan medatt informera andra flygplan om situationen. En dryg minut senare, 03:07 minuter in iinspelning kontaktar hon återigen piloten.

– Meddela er kurs... hålla denna kurs och avvakta med fortsatt nedstigning.

Piloten svarar då:

– Jag behåller denna kurs och är vaksam.

I ljudinspelningen hör man även andra piloter som flygeri samma område. Ytterligare en minut senare, 04:10 minuter in i inspelningen, tar Lamias pilot kontakt igen.

– Flight India 2933 begärkoordinater för att närma sig flygplatsen.

Flygledaren svarar genast:

– Var försiktig,ett flygplan befinner sig under eroch genomför en översyn. Hur lång tid kan ni vänta innan landning?

De sista ödesdigra minuterna

Det är här man hör att piloten börjar få panik. Han flaggar genast för detta.

– Vi har ennödsituation med bränslet. Så jag ber dig om en omedelbar landningskurs, säger piloten despetat.

Flygledaren meddelar samtliga plan som befinner sig i luften:

– Flight Avianca 9356 påbörja landningnu.

Piloten på Avianca svarar:

– Påbörjar landning nu.

Då talar Lamias pilot igen:

– Jag begär omedelbar landning.

ANNONS

Flygledaren inleder en nödoperation. Hon börjar leda bort samtliga övriga flighter och ställer in flighter som närmar sig luftområdet, i syfte attbereda plats för detbolivianska planet. Detta är den exakta transkriberingen av vad som händer 05:09 minuter in i inspelningen:

Flygledaren: Håll en tre tusen. Kan du påbörja svängen. Lema India 133, kan du genomföra svängen till höger för att påbörja landningen. Du har trafik en mile (GP reds. anm: en mile motsvarar 1 600 meter) under dig.

Pilot Lamia: Fröken, vi vill landa genast.

Flygledaren: Kapten, du ligger på kurs 210, vi behöver sänka er nivå. Ni behöver hålla er rutt och sen svänga höger för att påbörja landningen.

Pilot Lamia: Negativt fröken, vi letar efter landningsmöjligheter nu och följer rutten.

Krasch med annat plan undviks

Vid det här laget ger flygledaren Aviancaplanet en snabb instruktion. Annars hade kanske olyckan blivit om än mer omfattande.

Flygledaren: Alpha 9771, sväng vänster omedelbart mot270.

Aviancapiloten: Svänger till vänster på kurs 270.

Flygledaren: Lan Colombia 3020 håll090. Avianca sväng omedelbart till vänster mot 290.

Aviancapiloten: (Bekräftar)

Flygledaren: Lema Mai, du har trafik framför dig på 18 tusen alfa320.

Pilot Lamia: Vi har det över oss, fröken. Vi är inne på vår slutgiltiga kurs.

Flygledaren: Flygplanet ligger på 18 tusen, kapten. Det avviker nu från ruttenoch flyger till vänster. Det finns ytterligare ett plan, men det har redan utrymt 18 500.

ANNONS

Pilot Lamia: ...landningsbanan och vi har 1,8 ...

Kaoset är ett faktum

Därefter råder total förvirring. De andra piloterna avviker med sina flygplan, enligt flygledarens anvisningar. Honägnar totalt fokusåt planet från Chapecoense:

Pilot Lamia: Hur länge till måste vi hålla kursen?

Flygledaren: Se upp Lema, fortsätt närma er flygplatsen. Landningsbanan är fuktig ... om markservice behövs.

Pilot Lamia: Vi ska berätta ... marktjänsten genom en sex tusen till målet.

Sedan återkommer han genast igen.

Pilot Lamia: Fröken, flight Lima Mai totalkollapsar. Total elkollaps, utan bränsle.

(Tystnad i 7 sekunder)

Flygledaren: Landningsbanan är fri och varskodda om er landning ... vi har larmat räddningstjänsten.

Här uppstår det akuta behovet av en så kalladinflygningsvektor. Det är ett förslag på hur man ska flyga in någonstans. Det omfattar höjd, hastighet och riktning.

Sekunderna innan dödskraschen

Andrepiloten Lamia: Vektorer, säg till.

Pilot Lamia: Fröken vektorer!!! Vektorer till landningsbanan!!!

Flygledaren: Vi har tappat radarsignalen. Jag har deninte längre. Meddela kurs nu.

Pilot Lamia: Vi är på väg 360, 360.

Flygledaren: Sväng till vänster mot 010. Fortsätt motRionegro, det ligger en mil ifrån er. Du befinner dig... rätt ... Jag bekräftar, ta till vänster mot 350.

Pilot Lamia: Vänster 350, fröken.

Flygledaren: Ja, det är rätt, du är 0,1 mil från Rionegro... Jag ser inte på vilken höjd ni befinner er, Lima Mai India!

ANNONS

Och här kommer piloten, Miguel Quiroga,sista ord i livet:

Pilot Lamia: Nio tusen fot, fröken... vektorer, vektorer!

Flygledaren: Du är 8,2 tusen från landningsbanan .... Vilken höjdär ni på nu?

Flygledare 2: Han svarar inte längre ...

Flygledare 3: Där kraschade planet ...

Flygledaren: Lima Mai, position?

Flygledare 3: De har... de har redan kraschat.

LÄS OCKSÅ:Luftfartsverket: 71 döda i flygkraschen

Inspelningarna bekräfta den överlevande flygvärdinnans vittnesmål samten pilot i närheten som hörde de desperata nödropen från det dödsdömda planet. Dessa, tillsammans med avsaknaden av en explosion vid nedslaget, indikerade att orsaken till att planet kraschade var att bränslet tagit slut. Experter menar att flighten utmanade sin maximala räckvidd, enligt nyhetsbyrån AP.

Myndigheterna undviker i nuläget att peka ut en specifik orsak till kraschen. En fullständig utredning av olyckan väntas ta flera månader. I den kommer allt att granskas från det 17-åriga planets flyghistorik och underhållshistorik till röstdata och instrument i svarta lådor.

ANNONS