Tjuvkika på Göteborgs nya spårvagnar

Nu har Göteborgs Spårvägar beslutat om hur de nya spårvagnarna ska se ut in- och utvändigt. Modellen M33 kommer fortsätta vara "spårvagnsblå". – Vi vill att den ska vara snygg, inbjudande och fräsch, säger Mårten Ignell, projektchef på Göteborgs Spårvägar.

ANNONS
|

Göteborg ska få 40 nya spårvagnar som trafikerar staden.Arbetet för att utveckla den nya vagnenhar varit ett samarbete mellan Västtrafik, Göteborgs Spårvägar, Göteborgs Stad ochteknikföretaget Bombardier.

I juni i år fattade styrelsen för Göteborgs Spårvägar beslut om vagnens form. Nu har man bestämt hur vagnarna ska utformas både in- och utvändigt.

Exteriören blir fortsatt så kallat "spårvagnsblå" och beige, vilket går i linje med de tidigare modellerna.Den ursprungliga formgivningen av de nya vagnarna bemöttes dock med en del kritik och har därför ändrats.

– Vi har lagt ner otroligt mycket arbete på att syna anbuden från de olika företagen. När vi väl hade valt teknikföretaget Bombardiers modell så fick vi väldigt mycket synpunkter på framförallt förarhytten. Många tyckte att den såg tråkig ut,så den har man nu designat om helt och hållet,säger Mårten Ignell, projektchef på Göteborgs Spårvägar.

ANNONS

LÄS MER:Misstänkt muthärvakan stoppa nya spårvagnar

Satsar på ljus inredning

På bilderna av den nya modellen ser man en ljusare interiör än tidigare. Någonting som diskuterats internt.

– Det har såklart varit en del diskussion kring interiören. Men när det kommer till vagnarnas utformning på insidan så är det främst Västtrafik som beslutat sig för de färgerna, säger Mårten Ignell.

Det ser ut som en ganska ljus färg på inredningen till skillnad från de nuvarande vagnarna. Hur ser man på risken för att de ska se smutsiga ut?

– Det här sägerVästtrafik att debeaktat. De säger att den grå interiören som dessutom har spräckligt mönster är bra ur en smutssynpunkt.

LÄS MER:Göteborgs nya spårvagnar – "Världens bästa"

"Otroligt mycket problem"

De tidigare upphandlingarna med de omtaladeitalienska vagnarna har kritiserats mycket, och då framförallt på grund av dålig funktion.

– Det har varit problem med förarhytterna, de har rostat och gnisslat i kurvorna. För att undvika detta med de nya vagnarna så har vi försökt utvärdera alla anbud för att säkerställa att vi får den vagnen med högst kvalitet, säger Mårten Ignell.

För att undvika problematiken med ergonomin har man dessutom involverat en pilotgrupp med spårvagnsförare som kan väga in i den nya formgivningen.

ANNONS

– Vi har byggt en modell av den första delen av vagnen i trä. Detta för att bland annat prova värmen på belysningen, testa textilierna och utvärdera förarplatserna. Vi vill se hur den fungerar med rullstolsramper och hur lätt den är att städa också, säger Mårten Ignell.

Kommer den här modellen finnas i Göteborg för den som är nyfiken på denya spårvagnarna?

– Modellen har byggts och utvärderats i Berlin. Vi undersöker nu om vi kan flytta den till Göteborg när vi är färdiga i Berlin. Då kan vi använda den för utbildningssyfte, men vi ska även se om vi har möjlighet att visa upp den.

ANNONS