Göteborgs nya spårvagn - "Världens bästa"

Här är bilderna på Göteborgs nya spårvagnar. - Jag är övertygad om att vi får världens bästa, säger vd:n Lars-Börje Björfjell.

ANNONS
|

Om två och ett halvt år, våren 2019,väntas de första av totalt 40 nya vagnar börja provköras i Göteborg.

Detta framkom när Göteborgs Spårvägar ochtillverkaren Bombardier på tisdagen äntligen vågade offentliggöra att de nu startar det gemensamma arbetet med att först planera och sedan konstruera vagnarna enligt Göteborgs krav och önskemål.

Ansåg sig ha blivit bortvald

Tillverkaren Bombardier Sverige AB ihop med tyska Vossloh Kiepe vann upphandlingen av nya spårvagnar till Göteborg redan i april. Men beslutetöverklagades av den tjeckiska tillverkaren Skoda som ansåg att man blivit bortvald på felaktiga grunder alldeles för tidigt i urvalsprocessen. Detta överklagande till domstol drog Skoda dock tillbaka islutet av september.

ANNONS

Ändå har överklagandet försenat spårvagnsprojektet med cirka ett halvår.

Nu räknar Göteborgs Spårvägar med att de första två vagnarna ska levereras i mars respektive maj 2019. Dessa tvåvagnar ska dock provköras i vanlig linjetrafik, med passagerare, i minst 2 000 mil vardera innan de kan bli slutligt godkända. Det betyder att den tredje vagnen kan levereras tidigast i november 2019. Därefter levereras en vagn varannan vecka tills den fyrtionde och sista är på plats i juni 2021.

"Sticker ut hakan"

– Jag är övertygad om att vi får världens bästa spårvagn, säger Göteborgs Spårvägars vd Lars-Börje Björfjell.

– Jag sticker ut hakan när jag säger detta, med tanke på vads om kan hända med spårvagnar, säger han.

Spårvägens vd tar inte namnet Ansaldobreda i sin mun men det är förstås Göteborgs förra spårvagnsköp från denna italienska tillverkare som han syftar på. De 65 Ansaldobreda-vagnar som nu rullar i Göteborg har varit en sorglig historia.

Styckpriset: 32,5 miljoner

Nu siktar Göteborg på att köpa i första hand 40 Bombardier-vagnar för sammanlagt drygt 1,3 miljarder kronor. Det betyder ett styckepris på cirka 32,5 miljoner men då ingår också engångskostnader för utveckling, dokumentation och utbildning.

– Pådenna plattform från Bombardier finns 3 500 byggda vagnar worldwide, så det är beprövade grejer vi köper, säger Lars-Börje Björfjell.

Vilken är den svåraste tekniska frågan att lösa vid köpet av denna vagn?

Spårvägens ledning låter tillverkaren Bombardier svara.

– Största utmaningen är att anpassa vagnarna till Göteborgs klimat med mycket fuktig luft, att bygga rostfritt. säger Stefan Aldborg, försäljningsansvarig på Bombardier Sverige AB.

ANNONS

Spårvägens projektledare för den nya vagnen Mårten Ignell fyller i:

– Rost regleras väldigt noga, både i den tekniska kravspecen och i garantier i avtalet, säger han

Nytt för Göteborg är att tio av de 40 vagnar som beställs i en första vända är så kallade tvåriktningsvagnar.Dessa har förarplatser i båda ändarna så att de inte behöver ha en vändslinga för att byta körriktning. Därför har dessa tio vagnarockså dörrar på båda sidorna.

Detta köper och kan Göteborg köpa

  1. 40 spårvagnar, 33 meter långa (några meter längre än dagens längsta)
  2. Tio av dessa 40 är så kallade tvåriktningsvagnar (se mer i artikeln)
  3. Alla vagnar har låggolv och ramper för till exempel rullstolar och barnvagnar
  4. För att minska skakningar och gnissel har vagnarna så kallade roterande boggier
  5. Vagnarna kommer att byggas i någon av Bombardiers fabriker i tyska Bautzen (i närheten av Dresden) eller i Österrikes huvudstad Wien
  6. Avtalet innehåller en möjlighet (option) att köpa ytterligare maximalt 60 vagnar fram till 2026.
  7. Dessa eventuellt ytterligare vagnar kan vara hela 45 meter långa (betydligt längre än Göteborg någonsin haft)
ANNONS