Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    GP AVSLÖJAR: Göteborg krävs på 650 miljoner

    Beslutet att häva avtalet med italienska spårvagnsbolaget Ansaldobreda kan stå Göteborg dyrt. Nu krävs staden på över en halv miljard, avslöjar vd:n Antonio Liguori i en exklusiv intervju med GP. – Vi är redo att slå tillbaka med full kraft, säger vd:n.

    Vi sitter uppe hos en advokat i toppen av Läppstiftet vid Lilla bommen. Antonio Liguori, vd på Ansaldobreda, har flugit från Neapel i södra Italien för intervjun med GP. Han vill ge sin version av konflikten mellan Göteborgs stad och Ansaldobreda, vars spårvagnar under många år haft problem i Göteborg med bland annat rost och spårslitage. 
    I vintras hävde kommunen ett avtal om rostsanering på bolagets spårvagnar och parterna befinner sig nu i en juridisk tvist där samtliga problem kommer lyftas.
    – Det är mycket sorgligt att det gått så här långt. Men vi är redo att lösa detta, säger Antonio Liguori.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Han är tydlig med sitt budskap: Göteborg har själv orsakat problemen på M32-vagnarna genom att inte sköta underhållet. Han visar oss delar av hemligstämplat bevismaterial, bland annat bilder på Ansaldobredas spårvagnar i Florens – samma typ som de man levererat till Göteborg. Sen jämför han bilderna med fotografier man tagit i Göteborg, fotografier som GP publicerade i maj i år

    Hemliga bevis

    Bilderna från Göteborg visar bland annat trasiga säten, märken i förarhyttar, smutstäckta ventiler samt rör på undersidan av spårvagnarna som ska släppa ut sand på spåren vid halka, men som på grund av att de är felvridna släpper ut sand bredvid spåren i stället.
    – Jämför skicket på vagnarna. Så här ser vagnarna ut i Göteborg efter deras underhåll. I Florens är det felfritt efter lika lång tid. Där sköter man underhållet, säger Antonio Liguori och menar att bilderna bara är en liten del i omfattande bevisning som ska bevisa Ansaldobredas oskuld.

    Bilderna visar också trasiga nödöppnare, som GP i januari kunde avslöja fungerade mycket dåligt och riskerade att låsa inne passagerare vid en brand. Göteborgs spårvägar hade tidigare skickat ut en uppmaning till samtliga förare om att inte använda nödöppnarna i vardagssituationer eftersom detta riskerade att slita på mekanismen.

    – En likadan uppmaning skickades ut en gång till efter GP:s artiklar. Förare har alltså använt nödöppnarna dagligen när de ska gå ut ur vagnarna och nu skyller Göteborg detta på oss? säger Antonio Liguori.

    Antonio Liguori har bjudit in kommunen till samtal men fått kalla handen. Nu väntar en strid i domstol.

    "Mycket göteborgarna inte fått veta"

    Liguori vidhåller hela tiden att han är redo att ta ansvar om kommunen kan bevisa att felen beror på Ansaldobreda men betonar att han har bevisen på sin sida.
     – Det har också varit prat om att våra vagnar inte passar i Göteborgs spårnät. Men det var Göteborg som skickade all teknisk information till oss. Vi tog fram en vagn utifrån det och Göteborg godkände den dessutom. Hur kan man i efterhand hävda att våra vagnar inte är bra? 

    Läs även om kommunens svar: "Vi ses i domstol"

    Han ställer retoriska frågor: 
    – Om kommunen var missnöjd med spårvagnarna, varför beställde man 25 till när de första 40 levererats? Varför vill man inte betala oss för reparationer av vagnar som nu är i trafik? Hur kan man hävda att vi inte levererat tillräckligt med reservdelar, när sanningen är att man beställt reservdelar till max fem vagnar? Skyll inte era misstag på oss. Det är mycket göteborgarna inte fått veta, säger Liguori.
    Han säger att kommunen systematiskt har undvikit alla Ansaldobredas försök till kontakt.

    Kritiken har varit omfattande från kommunen. Man har till och med kallat era spårvagnar för fuskbyggen. Vad tänker du om det?
    – Vad ska jag säga? Ansaldobreda och våra underleverantörer Faiveley och Lucchini levererar produkter till hela världen. Samma spårvagnar åker problemfritt i Neapel, Milano, Bergamo, Aten, Turkiet etcetera. Varför är Göteborg den enda staden i hela världen som har problem med våra spårvagnar? svarar Antonio Liguori.

    Antonio Liguori säger att man nu är redo att kräva kommunen på upp till 70 miljoner euro, motsvarande drygt 650 miljoner kronor, i det skiljedomsförfarande som pågår.
    – Vi kommer att kräva mellan 60 och 70 miljoner euro. Då har vi inte räknat med de skador kommunen orsakat oss och våra underleverantörer genom att smutskasta oss i media utan bevis. Det är mycket allvarligt, säger Liguori och tillägger:
    – Jag vill gärna undvika en juridisk konflikt som i slutändan kommer kosta Göteborg och dess skattebetalare en massa pengar. Jag är redo att sätta mig ner med kommunen för att försöka lösa detta. Men Göteborgs stad ska också veta att vi är redo att slå tillbaka med full kraft. 

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.