Bilderna som ska bevisa Ansaldobredas oskuld

Med egentagna bilder vill Ansaldobreda bevisa att Göteborg själv orsakat skador på spårvagnarna genom dåligt underhåll och slarviga förare. Men Trafikkontoret tillbakavisar kritiken.

ANNONS
|

Den pågående tvisten mellan Ansaldobreda och Göteborgs stad har nu börjat på allvar. GP har kommit över bilder som Ansaldobreda hävdar bevisar att Göteborgs kommun själv orsakat många skador på företagets spårvagnar. Bilderna ska vara tagna av Ansaldobredas egna representanter och visar enligt företaget bland annat dåligt underhållna spår, smutsansamlingar och trasiga förarstolar som orsakats av att förarna använt dem på ett olämpligt sätt.

– Vi har medarbetare som åkt till Göteborg och som fotograferat och filmat vagnarna, har vd:n Antonio Liguori sagt i en tidigare intervju med GP.

LÄS OCKSÅ:Hemliga dokument: Staden krävs på 100 miljoner Ett problem som lyfts flera gånger med Ansaldobredas vagnar är hur snabbt hjulen slits och hur dessa i sin tur sliter på spåren. Detta menar företaget beror på bristande underhåll från Göteborgs sida. En av bilderna som GP kommit över ska enligt företaget visa ett dåligt spår som sliter på hjulen. En annan fråga rör nödöppnarna. Efter GP:s avslöjande om de livsfarliga nödöppnarna i januari valde Göteborgs spårvägar att börja kontrollera och därefter plombera samtliga nödöppnare. När en bruten plombering upptäcks ska nu förarna anmäla detta till trafikledningen som därefter ordnaren ny kontroll. I ett trafikmeddelande som gick ut till förarna i mars 2016 uppmanades dock förarna fortfarande att enbart använda nödöppnarna i nödsituationer, vilket enligt Ansaldobreda antyder att motsatsen skett under en lång tid. Man menar dessutom att kommunen inte gett företaget möjlighet att leverera reservdelar i tillräcklig utsträckning. Trafikdirektören Stefan Eglinger tillbakavisar dock Ansaldobredas anklagelser. Han säger samtidigt att han inte kan uttala sig om detaljer på grund av den sekretess som råder. –Det är naturligt att de kommer med sina anklagelser och krav. Det är mycket utspel fram och tillbaka. Vi har haft kontakt i så många år och insåg till slut att vi inte kommer lösa detta tillsammans. De är inte kapabla att göra det som krävs med vagnarna. Att vi har olika ståndpunkter är naturligt men det är just sådant som kommer hanteras i processen framöver, säger Stefan Eglinger. Han är dock tydlig med att ta avstånd från Ansaldobredas hot om "kraftfulla åtgärder" efter hur kommunen uttalat sig i media. –Nu är det så att Ansaldobreda verkar i ett samhälle med pressfrihet. De har levererat vagnar med dålig kvalitet och enligt svensk sed så berättar vi för allmänheten om det. Och genom god journalistik har det åskådliggjorts hur många problem det varit med de här vagnarna. Men det är Ansaldobreda vi pratar om, säger Stefan Eglinger. Även Johan Nyhus (S), kommunalråd och ordförande i trafiknämnden, reagerar på formuleringen i brevet. –Tack och lov så styrs inte media av politiker i det här landet. Och är någon upprörd över vad jag sagt så ska den personen veta att jag står fullt ut för alla uttalanden jag gjort om Ansaldobreda. Där finns ingen som helst tvekan, säger Johan Nyhus. GP har utan resultat sökt Ansaldobredas vd Antonio Liguori för en kommentar.
ANNONS