Tuff konkurrens om första självkörande bilen

ANNONS
|

Han var en av invigningstalarna när närmare 700 personer från fordonsindustrin på tisdagensamlades på Svenska mässan för att prata självkörande elbilar och nya mobilitetstjänster. Den snabba utvecklingen i branschen har gjort att konferensen Elektronik i fordon, nu bytt namn till Vehicle Electronics & Connected Services – samtidigt som antalet mjukvarubolag och it-konsulter på plats blivit fler.

LÄS MER: Så ska Göteborg anpassas till självkörande bilar

De tre starka trenderna inom fordonsindustrin - automatiserad körning och eldrivna, delade fordon, har som bekant gett de traditionella biltillverkarna ny, hård konkurrens. Nu tävlar de inte bara mot varandra, utan även mot mjukvarubolag som exempelvis Google, Uber och Aurora. Och de sistnämnda har kommit långt, enligt Thomas Form, chef för forskningsområdet Elektronik och fordon inom Volkswagenkoncernen.

ANNONS

Google kommit längst

– Konkurrensen mellan de två grupperna av bolag är tuff. Inom fordonsindustrin tror jag att många av företagen är på ungefär samma nivå. Man ser demonstrationer av automatiserad körning från Volkswagen, såväl som Ford, Volvo, BMW, Daimler och många fler – vilket bolag som ligger längst fram vid en viss tidpunkt kan man diskutera mycket länge. Min personliga åsikt är att Googles teknik är mycket avancerad, eftersom de har så mycket erfarenhet från flera olika fordon, under många år. Jag tycker de, hittills, är referenspunkten, benchmark, för tidig autonom körning, säger han till GP.

LÄS MER: Volvos satsning kan ge 200 jobb i Göteborg

I Volkswagenkoncernen ingår, förutom märket Volkswagen, även exempelvis Audi, Bentley, Porsche, Skoda och lastbilstillverkaren Scania. Tidigare i år presenterade koncernen sitt första koncept för helt självkörande, förarlösa bilar – Sedric. Thomas Form visade, i sitt tal, tydligt vilka rent tekniska hinder som måste övervinnas för att den visionen ska bli verklighet.

Svåra tekniska hinder

Det handlar bland annat om att utveckla mer avancerade och ännu smartare sensorer som kan läsa av hela bilens omgivning och avgöra om det till exempel är en trafikpolis som vinkar för att stoppa bilen, eller en helt vanlig promenerande människa som hälsar på en kompis. Man måste också hitta på nya sätt att få bilen att förstå var den är, hur vägen dit den ska ser ut rent fysiskt och inte minst hur väglaget ser ut. Det återstår också att komma på ett bra sätt att göra roboten bakom bilen så smart att den faktiskt kan räkna ut om bilen framför ska bromsa, gasa eller svänga – innan den faktiskt gör det.

ANNONS

När kan vi se självkörande, förarlösa bilar i trafiken då?

– Det beror på vad du definierar som autonom körning. Om du föreställer dig ett scenario med ett fordon som, varje dag åker fram och tillbaka på samma rutt, mellan punkt A och punkt Z, via punkt B – kan vi säkert vara där om ett par år. Om du i stället tänker dig ett fordon som självt kan köra var som helst, när som helst och under vilka väderförhållanden som helst – då tror jag det kommer dröja längre än några år, säger Thomas Form och skrattar.

ANNONS