Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
170428-volvocars-455428_se.gp_1.jpg
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Arkivbild.

Miljarderna rullar in för Volvo Cars

Volvo Cars säljer fler bilar och tjänar mer pengar. Men lönsamheten minskar. Det beror bland annat på lanseringen av nya XC60 – och stora investeringar i ny teknik.

Det går allt bättre för Volvo Cars. Under det första kvartalet steg intäkterna till 47,6 miljarder kronor, från 42 miljarder kronor förra året. Rörelsevinsten ökade samtidigt med cirka 400 miljoner kronor till 3,5 miljarder kronor. Den viktiga lönsamheten minskar dock något – rörelsemarginalen sjunker till 7,3 procent från 7,5 procent under det första kvartalet i fjol.

Ny teknik kostar

"Rörelsevinsten på 3 491 miljoner kronor för kvartalet, stöttas upp av vår mest populära modell, XC60, och att försäljningen av S90 och V90 dragit igång. Vinsten är delvis pressad av lanseringskostnader och försäljningsaktiviteter relaterade till de nya bilarna, såväl som fortsatta investeringar i nya teknologier och autonom körning" skriver vd Håkan Samuelsson i rapporten.

LÄS MER: Här rullar Volvos nya suv av bandet

Marginalerna pressas också av att Volvo Cars fortsätter växa ordentligt - det senaste året har biltillverkaren anställt nästan 5 000 fler personer runt om i världen. Det betyder att bolaget nu har totalt 33 000 anställda. 

Hoppas på XC60

Nya XC60 visades upp för första gången i mars, och tidigare i veckan lämnade den första färdiga bilen bandet i Torslanda. På sikt väntas modellen hjälpa upp både försäljningen och lönsamheten.

LÄS MER: Volvo Cars - Sveriges bästa arbetsgivare

"Under de första tre månaderna har vi sett en stark efterfrågan på våra bilar i 90-serien som har nått marknader över hela världen. Vi presenterade också den nya XC60 under första kvartalet och vi förväntar oss att denna bil har en positiv inverkan på försäljning och lönsamhet", skriver Håkan Samuelsson.
Bäst går försäljningen i Kina, Volvo Cars största marknad. Där steg antalet sålda Volvo-bilar med 18,8 procent, till 23 335 bilar, under det första kvartalet.

Rejält fall i USA

I USA fortsätter försäljningen dock att rasa - antalet sålda bilar på den marknaden föll med 17,6 procent under kvartalet, jämfört med samma period i fjol. I Sverige ökade dock antalet sålda bilar med 10,4 procent. Det innebär att Sverige nu gått om USA som Volvo Cars andra största marknad.

LÄS MER: Amerikanska billån kan bli bekymmer för Volvo

Den totala bilförsäljningen i USA krympte med två procent under kvartalet – att Volvo tappar mer beror på att efterfrågan på den amerikanska storsäljaren XC90 vuxit snabbare än Volvos produktion av modellen. Biltillverkaren har valt att tillverka mer av övriga modeller ur 90-serien, för att "balansera" den globala efterfrågan av bilar tillverkade på SPA-plattformen.

Försiktig prognos

Volvo är också försiktig i sin prognos över hur USA-marknaden utvecklas.
"Stigande räntor och fallande priser på begagnade fordon hotar den fortsatta tillväxten på bilmarknaden i USA, efter rekordförsäljningen under 2016" skriver bolaget i rapporten.

Fakta: Volvo Cars första kvartal i siffror

Här nedan kan du se hur det gick för Volvo Cars under det första kvartalet 2017. Inom parentes ser du samma siffra för motsvarande kvartal i fjol. Siffrorna står i miljoner kronor, om inget annat anges. 

  • Antal sålda bilar: 129 148 (120 591)
  • Nettoomsättning: 47 592 (42 027)    
  • Rörelseresultat: 3 491 (3 145)
  • Rörelsemarginal, i procent: 7,3 (7,5)
  • Nettoresultat: 2 606 (2 069)

Volvo Cars fem viktigaste marknader är nu, i tur och ordning, Kina, Sverige, USA, Storbritannien och Tyskland.

Mest läst