Sigfrid: Luckor i lagen ger kriminella öppet mål

Trots en ny lag från 2014 fortsätter antalet bilar som ägs av bilmålvakter att öka. I många fall används bilarna av utländska stöldligor. Luckorna i lagen måste täppas igen.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

En 33-årig person i Malmö äger flera tusen bilar och har skulder som uppgår till över 120 miljoner kronor. Skulderna kommer från obetalda skatter och parkeringsböter. Var och en förstår att 33-åringen inte själv kör omkring och felparkerar sina tusentals bilar utan att det rör sig om en målvakt som tar smällen när bilarnas verkliga innehavare fuskar med fordonsskatten, kör gratis genom biltullar eller lägger beslag på parkeringsplatser avsedda för funktionshindrade.

P1-programmet I Lagens Namn gjorde en granskning som kom fram till att de 30 värsta bilmålvakterna äger fler än 36 000 bilar. Här är det inte frågan om några gränsfall som gör det svårt att skilja mellan legitimt bilägande och målvaktsverksamhet. Det är solklart vad det handlar om, och problemet har funnit under en lång tid. Det är faktiskt häpnadsväckande att regering och riksdag inte har lyckats producera lagar som stoppar fusket.

ANNONS

Den här ledarsidan uppmärksammade i maj situationen i Göteborg. Här hade bilmålvakterna tillsammans över 12 000 bilar och skulder på mer än 50 miljoner kronor. Sedan dess kan vi utgå ifrån att skulderna och antalet bilar har ökat ytterligare.

År 2014 gjordes en lagändring som visade sig alltför tandlös för att vända utvecklingen. Om en bil är felparkerad på kommunal eller statlig mark samtidigt som ägaren har en skuld på mer än 5 000 kronor, då kan polisen ta bilen. Visserligen har över 3 000 bilar beslagtagits enligt den nya lagen i Stockholm, Göteborg och Malmö, men antalet bilar skrivna på målvakter fortsätter ändå att öka och skulderna fortsätter att växa.

Det är vanligt att ligor från Östeuropa använder målvakter när de smugglar varor eller reser runt i Sverige på stöldturnéer. Målvakterna förser dem med bilar som har svenska registreringsskyltar och som därmed väcker mindre uppmärksamhet. Enligt polisens nationella operativa avdelning, NOA, står utländska ligor för mellan 30 och 50 procent av bostadsinbrotten.

Målvaktsbilarna är ofta kopplade till samordningsnummer, alltså motsvarigheten till personnummer för dem som inte är folkbokförda i Sverige. Brottsligheten kopplad till bilmålvakter med samordningsnummer är omfattande.

ANNONS

En representant för NOA påpekar i tidningen UNT att om personer med samordningsnummer bara kunde äga ett fordon så skulle det försvåra de Östeuropeiska ligornas verksamhet. Även för invånare folkbokförda i Sverige behövs begränsningar av antalet ägda bilar. Det är absurt att en person ska kunna äga tusentals fordon när vi vet vad syftet är – att andra ska kunna begå brott eller missköta sig utan konsekvenser. Äganderätten ger inte bara rättigheter utan också skyldigheter, och det ska inte gå att smita från ansvaret med en enkel manöver.

De som saknar obetalda parkeringsböter och andra skulder kopplade till bilinnehavet ska självklart kunna få ett undantag som låter dem äga ett större antal bilar.

Nu den sista juli presenteras ett nytt lagförslag för att komma åt bilmålvakter. Det är nödvändigt att det blir hårdare tag den här gången än vid förra lagändringen.

ANNONS