Boscanin: Regeringen måste ta hårdare tag mot bilmålvakter

Enligt Transportstyrelsens register finns det 185 personer i Göteborg som inte är bilhandlare men som äger fler än 100 bilar och som dessutom har fordonsrelaterade skulder på över 5000 kronor. Sannolikt är de flesta av dessa bilmålvakter och det finns troligtvis ännu fler.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Kriminella använder sig ofta av så kallade bilmålvakter, en person utan tillgångar som registreras som ägareaven bil. På så vis kan man undkomma avgifter som fordonsskatt, felparkeringsavgifter och trängselskatt.

Enligt Transportstyrelsens register finns det 185 personer i Göteborg som inte är bilhandlare men som äger fler än 100 bilar och som dessutom har fordonsrelaterade skulder på över 5000 kronor. Sannolikt är de flesta av dessa bilmålvakter och det finns troligtvis ännu fler då Transportstyrelsen inte tagit fram siffror över personer som äger färre än 100 bilar.

Förra året beslagtog polisen i Göteborg ungefär 400 så kallade bilmålvaktsbilar. Kommunen beslagtog ytterligare 170 under samma period. Att konfiskera bilarna är kostsamt. De måste förvaras i tre månader innan de kan skrotas, vilket till slut sker med nästan allabeslagtagna fordon. Kostnaden för bärgning och förvaring är ungefär 7500 kronor per bil. Förra året var utgifterna för polisen i Göteborg ungefär tre miljoner kronor och omkring en och en halv för kommunen.

ANNONS

Trots de relativt stora beslagen ser det ut som att antalet bilmålvaktsbilar ökar i Göteborg. I januari 2017 hade de 13 största ”bilmålvakterna” sammanlagt 11 833 bilar skrivna på sig, i april i år 12 382 bilar – en ökning med mer än 500 bilar. Trots problemets omfattning är det svårt för polisen att kunna beslagta ännu fler bilar: ”Vi har stängt garaget ungefär halva året, då vi inte har råd att ha öppet mer, samt att vi måste prioritera annan brottslighet” säger Jonas Bertram som är ansvarig hos polisen i Storgöteborg.

Det är inte bara mer resurser till polisen som behövs, utan även förändrad lagstiftning. I dag kan en bilmålvaktsbil endast beslagtas om två kriterier uppfylls: att ägarens skuld överstiger 5000 kronorochatt bilen påträffas felparkerad. Henrik Mårtensson, chef för Malmöpolisens bilmålvaktsgrupp, anser att enbart skulden borde ge polisen rätt att ta bilen även om den rullar.

Regeringen har nyligen tillsatt en utredning som ska se över lagstiftningen. För att komma åt problemet har Kronofogden föreslagit bland annat att det ska införas ett tak på hur många bilar en person får äga. Även Malmöpolisen skickar med en sådan uppmaning till utredningen.

En vanlig privatperson har väldigt sällan behov av att äga flera hundra bilar och en sådan begränsning vore rimlig. De personer som har en legitim anledning att äga många bilar, till exempel samlare, bordegivetvis få dispens. Polisen i Malmö efterlyser även bättre kontroll i samband med ägarbyten, där de inblandade myndigheterna samkör sina uppgifter digitalt.

ANNONS

Bara de 13 största bilmålvakterna i Göteborg har tillsammans skulder på över 52,5 miljoner kronor. Men att bekämpa detta fenomen handlar, trots den enorma summan, inte främst om att bekämpa fordonsrelaterade skulder utan om att bekämpa de kriminella gängen och deras verksamhet. Att införa ett tak för hur många bilar en privatperson får äga skulle försvaga de kriminella nätverkens möjligheter att använda sig av bilmålvakter.

ANNONS