Stjärnan som kom hem. Alicia Vikander lockade både publiken och pressen.
Stjärnan som kom hem. Alicia Vikander lockade både publiken och pressen. Bild: Olof Ohlsson

Filmfestivalen har räknat publiken

Filmfestivalen minskade antalet filmvisningar från 300 till 200 men behöll publiken.

ANNONS
|

Årets upplag av Göteborg film festival rundades av i söndags, bland annat med Juliette Binoches masterclass och Masthuggsbördige Gustav Möllers film The Guilty. Då hade 200 filmer visats och en lång rad samtal och seminarier arrangerats både i salonger och filmfestivalcentret, samt intervjuer i filmfönstret i NK.

Nu har årets officiella besökssiffror kommit.

– Vi hade 130 000 besökande i år, vilket är ungefär vad vi legat på även de senaste åren. Men eftersom vi dragit ner med drygt 100 filmer jämfört med tidigare år betyder det att vår beläggningsgrad är högre än förra året, säger Mirja Wester, vd för filmfestivalen.

ANNONS
Invigning. Filmfestivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg, regissören Lisa Langseth, skådespelaren Alicia Vikander och festivalens vd Mirja Wester.
Invigning. Filmfestivalens konstnärlige ledare Jonas Holmberg, regissören Lisa Langseth, skådespelaren Alicia Vikander och festivalens vd Mirja Wester. Bild: Olof Ohlsson

Hon medger att att det är en tuff kamp att hålla siffrorna på den nivån.

– Det är en fight att behålla publiken. Det är inget vi kan ta för självklart, så det känns väldigt kul att vi når ut så här.

En av anledningarna till att publiken inte sviker, tror hon, är att året bjöd på bra gäster, på plats i år var ju till exempel stjärnor som Juliette Binoche och Alicia Vikander.

Läs mer: Hack i häl på Alicia Vikander

Läs mer: Amatörer vann nordiska filmpriset

Filmfestivalen konstaterar också att publiken till kringarrangemangen ökat, från 19 000 förra året till 24 000 besökare i år.

Göteborgs filmfestival har en trogen publikgrupp i den lite äldre publiken. Andreas Degerhammar, kommunikationschef för filmfestivalen, kallar gruppen "det grå guldet".

– Det är en trogen publik. De är extremt snabba på att köpa biljetter. De är uppkopplade och snabba.

ANNONS