Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Biljetterna till Way out west-festivalen i augusti kostade 1 490 kronor styck.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

WoW-biljetter gick till vänner

Festivalbiljetter betalda med projektpengar blev till gåvor åt släkt och vänner i kommunens ungdomsprojekt, Upp.

Gåvorna har inte dokumenterats och efter sju veckors påstötningar från GP kan projektledningen fortfarande inte redovisa vart alla biljetter tagit vägen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi vet inte vilka som fått dem, säger projektledaren Mattias Rexmo.

Det handlar om 30 endagsbiljetter till den årliga Way out west-festivalen i Slottsskogen, som betalats med pengar avsedda för arbetslösa ungdomar i Göteborg.

Varje biljett har kostat projektet 1 490 kronor och gav fritt inträde till festivalen samma dag som Upp-deltagare arbetade gratis inne på festivalarrangören Lugers VIP-område.

Färdigställandet av VIP-området var det praktiska slutprovet för ungdomar som gått en skräddarsydd så kallad eventutbildning i Lugers regi, betald av Upp. Enligt schemat fick trettio deltagare lära sig vad Way out west är för projekt, hur arrangören Luger arbetar med sin idé och profil, men också om bland annat ledarskap, ekonomi och marknadsföring.

"Väl värda pengar"

Utbildningen avslutades med att deltagarna arbetade gratis flera dagar med skapandet av festivalens VIP-del. För hela utbildningspaketet inklusive deltagarnas arbete på festivalen, marknadsföring och så kallad associationsrätt betalade Upp festivalarrangören 414 280 kronor.

I den summan ingick också 30 endagsbiljetter till festivalen värda 44 700 kronor som Upp-projektet, enligt avtalet, skulle använda till särskilt inbjudna och personal.

– Det rör sig om en unik utbildning och det var väl värda pengar, säger projektledaren Mattias Rexmo.

När GP i början av oktober första gången efterfrågar hur många som fått en biljett betald genom projektet är svaret ”ett tiotal”.

Men antalet växer i takt med att vi ställer frågan på nytt och berättar att vi sitter inne på information om fler namn.

Svar dröjde sju veckor

Först sju veckor senare ger projektet oss hela bilden, eller en så fullständig bild som de kan:

• Elva biljetter har getts till så kallade strategiska personer, till politiker och beslutsfattare, representanter för storföretag och intresseorganisationer för en rundtur på festivalens Vip-område.

• Tio har gått till den egna personalen

• Tre har gått till släktingar och vänner till personalen.

• En har gått till en anställd i Göteborg & Co:s flickvän

• Och de sista fem biljetterna, tillsammans värda 7450 kronor, har delats ut till ungdomar som projektets personal träffade utanför festivalen och inte vet namnet på.

Lisbeth Ringdahl, ansvarig för arbetsmarknadsfrågor på Stadsledningskontoret är inte nöjd med hanteringen och har inte funnit någon dokumentation av de biljetter som getts till vänner och okända ungdomar.

– Det finns mycket lite dokumentation över huvudtaget. De hade de här nio biljetterna över och de har delats ut till kompisar och till ungdomar som de tror kan vara intresserade av projektet. Jag har försökt få ungdomarnas namn, säger hon.

Om man skänker bort gåvor för 1 490 kronor styck i ett skattefinansierat projekt borde man väl veta till vem det går till och med vilket syfte?

– Jag är inte nöjd med hanteringen. Det kan jag säga.

GP har varit i kontakt med Maja som satt i gräset utanför grindarna till Way out west när Upp-projektets personal kom fram henne och hennes kompisar.

– De kom fram och frågade hur gamla vi var och om vi hade biljetter. Jag hade biljett men inte mina vänner som bara hängde med. Då sa de att de delade ut biljetter och vi blev jätteglada. Vi fick fyra stycken.

Har du varit uppe på Upp någon gång före eller efter det?

- Nej, det har inte blivit så, säger Maja.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.