Volvo Cars berättade i juli, i samband med bolagets halvårsrapport, att de ska starta ett samriskbolag med sin kinesiska ägare Geely Holding. Där ska nuvarande, och framtida teknik från såväl Volvo Cars som systermärkena Lynk & Co och Geely Auto, samlas.
I praktiken betyder det bland annat att systermärkena Geely Auto och Lynk & Co snart kan använda exempelvis Volvo-motorer i sina bilar - och vice versa.
Köper in sig i Lynk
Nu är det nya bolaget, som ägs till hälften av Volvo och till hälften av Geely, skapat. Namnet blir GV Automobile Technology och styrelseordförande för det nya teknikbolaget blir Lars Danielson, som tidigare bland annat varit chef för Volvos verksamhet iAsien och Stillahavsregionen. Huvudkontoret ska ligga i Kina, men bolaget ska också ha ett kontor i Göteborg.
LÄS MER: Volvo ska bara tillverka eldrivna bilar
Under fredagen blev det också klart att Volvo Cars går in som ägare i systerföretaget Lynk&Co. Volvo ska äga 30 procent av aktierna i Lynk samtidigt som Geely Auto tar 50 procent och Geely Holding behåller 20 procent av aktierna i det nya bilmärket.
Ska dela arkitektur och motorer
- Samriskbolagen kommer att skapa signifikant värde för våra bilmärken. Vi siktar på att skapa globala skalfördelar genom ettnärmare samarbete mellan våra märken kring delad fordonsarkitektur, utveckling av powertrains och elektrifiering, samtidigt som vi erbjuder synergier som kommer ge Lynk & Co möjlighet att uppnå sin fulla potential, säger Li Shufu, styrelseordförande ochägare till Geely Holding, i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Så ska Volvo använda Kinas nya sidenväg
När nyheten om teknikdelandet kom i juli menade Volvos vd Håkan Samuelsson att det utökade samarbetet med Geelyär avgörande för attVolvo ska nå måletatt på sikt bli ett elbilsmärke. Biltillverkaren lovade tidigare i sommar att alla Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 ska drivas helt eller delvis på el.
LÄS MER: Volvo Cars rusar i Kina
– Det nya samriskbolaget innebär signifikanta kostnadsbesparingar för oss. Men den kanske viktigaste fördelen är att vi nu kombinerar våra resurser för att utveckla plattformar i riktning mot elektrifiering – så att vi snabbare kan nå våra mål, sadeHåkan Samuelsson då.