Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo testar motorvägståg

Skulle du kunna tänka dig att sitta och äta, på förarplatsen i bilen, på motorvägen i full fart?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det som nu skall testas är ett tväreuropeiskt projekt där både AB Volvo och Volvo Personvagnar deltar. Tanken är att bilar, i framtiden egentligen vilka bilar som helst som har den rätta utrustningen, skall "kopplas" till varandra som vagnarna i ett tåg. Men kopplingen är helt virtuell. Bilarna har elektronik som gör att de håller avstånden och styrs efter varandra. En slags autopilot, alltså.

Under tiden kan förarna syssla med annat. En ledarbil sköter körningen för alla.

Jonas Ekmark är chef för sektionen som sysslar med forskning och utveckling för aktiv säkerhet på Volvo PV.

- Jag kan hålla med om att det här verkar lite som science fiction, men vi har provbilar igång och räknar med att göra demonstrationer, bland annat på Volvos provbana i Hällered, mellan Borås och Alingsås

De första utvecklingstesten sker med ett enda ledfordon och ett efterföljande fordon. Det blir av redan före utgången av 2010. Under 2011 och början av 2012 kommer konceptet att testas på ett fordonståg med fem fordon.

Satsningen görs i samarbete med EU och går under namnet Sartre, som nu varit igång i ett år. Sartre står för Safe Road Trains for the Environment (Säkra motorvägståg för miljön). Sartre leds av Ricardo UK Ltd och följande partnerföretag: Idiada och Robotiker-Tecnalia från Spanien, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) från Tyskland och SP Technical Research Institute, Volvo Personvagnar och Volvo Technology från Sverige.

Projektet med motorvägståg syftar att ge en rad fördelar: förbättrat trafikflöde och kortare restider, mer komfort åt förarna, minska olyckor samt sänka bränsleförbrukningen och också utsläppen av koldioxid.

- Vinsten för förarna som deltar i tåget är friställd tid och minskad energiförbrukning, säger Jonas Ekmark. Det kommer att gå åt 20 procent mindre energi på grund av att bilarna ligger så tätt bakom varandra.

Jonas Ekmark förklarar att tanken är att en förare som i framtiden skall ut och köra långt på motorväg kan knappa in sin önskan att haka på ett sådant här fordonståg i sin bils datorsystem. Via GPS:en får förare sedan reda på var närmaste fordonståg finns och kan vänta in, alternativt köra ikapp det och haka på tåget.

- Det är som en virtuell privatchaufför, säger Jonas Ekmark och förklarar att reaktionerna när man testat idén på vanliga bilförare har skiftat mycket.

- En del säger, "nej, usch, det där låter inte som något för mig", medan andra säger, "vad skönt att slippa de långa tråkiga rutinkörningarna".

Vilka som i framtiden skall bli ledarfordon är inte klart, men en tanke är att det skall bli exempelvis bussar i linjetrafik med specialutbildade förare, eller lastbilar som går i linjetrafik på vissa sträckor.

EU satsar hälften av den budget på 9,2 miljoner euro (cirka 87 miljoner kronor) som finns för tre års arbete med detta projekt. Volvo Personvagnars del är 8.7 miljoner kronor, varav EU-medel svarar för hälften.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.