Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Volvo och SKF vill inte bryta Saudiavtalet

SKF och Volvo vill inte att handelsavtalet med Saudiarabien bryts. De menar att man kan påverka mer på plats än från Sverige.

I en debattartikel i Dagens Nyheter går ett 30-tal av landets tyngsta näringslivspersoner ut och säger att det vore fel att bryta handelsavtalet med Saudiarabien. Att det skulle äventyra Sveriges handelsrykte utomlands. Bland annat skrev Olof Persson, vd på AB Volvo, Alrik Danielson, vd SKF och Leif Östling, ordförande SKF, under debattartikeln.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs också: H&M står inte bakom ägarens Saudi-åsikter

Ett avtal som är kritiserat för att Saudiarabien är en diktatur och att landets hantering av de mänskliga rättigheterna har fått skarp internationell kritik, där kvinnor blir diskriminerade och lever under manligt förmyndarskap som begränsar deras möjligheter att självständigt forma sina liv.

Volvo har ingen produktion i Saudiarabien utan arbetar med en partner som monterar lastvagnar på plats. Där den privata aktören nyligen har byggt en ny anläggning.

- Där har vi möjliggjort för kvinnor att arbeta. Med separata omklädningsrum och kontor anpassade för kvinnor. Genom att jobba med den privata importören har vi kunnat göra skillnad, säger Kina Wileke, presschef på AB Volvo.

- Där är ett tydligt exempel på hur vi kan göra skillnad på plats.

Under 2013 var Sveriges export till Saudiarabien knappt 13 miljarder kronor. Saudiarabien är även för SKF en liten marknad där hela mellanöstern står för mindre än fem procent av deras omsättning. Både Volvo och SKF betonar vikten av att det är bättre att vara på plats i landet än att inte vara det.

- Genom samarbetsavtal kan vi vara med och påverka utvecklingen, säger Theo Kjellberg, presschef på SKF-koncernen.

Kan du ge något konkret exempel på det?

- Det är svårt sätta fingret på exakta fall. Det handlar om en generell utveckling i landet som förändrats sen 70–80-talet. Klart att det är en lång process.

SKF pekar på att risken att Sveriges handelsrykte kan skadas om avtalet med Saudiarabien sägs upp. Speciellt för ett företag som SKF som är aktiva i närmare 140 länder.

- För oss handlar det om rykte som samarbetspartner. Vi är väldigt beroende av den gränsöverskridande handel och rykte som Sverige, säger Theo Kjellberg.

Det är hela Volvokoncernen som ställer sig bakom debattartikeln i och med Olof Perssons namnteckning. Där det är en principiellt viktig fråga med samarbete och handel.

- Det är viktigare att ha handel än att isolera enskilda stater. Det är något som även gäller andra marknader, säger Kina Wileke, presschef på AB Volvo.

Hon får stöd i sitt resonemang av Theo Kjellberg, presschef på SKF-koncernen.

- Handeln är viktig del av att Sverige ska kunna fortsätta påverka världen som vi vill. Man främjar inte den processen genom att vända ryggen mot vissa länder.

Både SKF och Volvo menar att det är ett långsiktigt arbete de sysslar med.

- Samtidigt ska man inte vara naiv och tro att ett företag kan göra all skillnad. Det handlar om att verka över tid, inte bara inom Volvokoncernen, säger Kina Wileke.

- Från SKF handlar om nya teknologier och den ekonomiska utvecklingen i landet. Den är kopplad till social utvecklingen och är så runt om i hela världen, säger Theo Kjellberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.