Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Markus Pettersson, projektledare för sociala medier på GP.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Viral effekt bakom genomslaget

- Jag känner inte till att en så gammal text har fått så starkt genomslag, säger Markus Pettersson, ansvarig för sociala medier på Göteborgs-Posten.

Det var i söndags som reportaget om Sebbe dök upp i sociala medier först. Sedan har texten spridit sig som en löpeld på Facebook och Twitter. Många unga människor tipsar om reportaget på sina bloggar och kommenterar den:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Detta får mig nog att sluta röka"

"Tänk o veta att man snart ska dö, att man aldrig mer kommer få träffa sina syskon, sin mamma och pappa och sina andra närastående.. knyter sig i magen på mig när jag tänker på de.."

"Sitter i skolan och har svenskalektion. Läste precis en jättesorglig artikel på gp.se, ni kan läsa den här började nästan gråta."

"En viral effekt"

Markus Pettersson, ansvarig för sociala medier på GP, säger att det handlar om en viral effekt. Det betyder att ett material, text eller bild, sprids snabbt från mun till mun, men i sociala medier.

- Vi håller fortfarande på att analysera hur det här har gått till. Det verkar ha börjat på Facebook, sen har det fått väldigt stort genomslag på bloggar och efter det på twitter. Det är en gigantisk spridning som når alla åldrar, säger Markus Pettersson.

Det finns liknande fenomen där budskap spridits snabbt och fått starkt genomslag i sociala medier. Det har till exempel handlat om att föräldrar klagat på att modekedjor säljer utmanande kläder till småbarn, information om försvunna personer och hyllningar till brottsoffer som mördats.

Bikinibild spreds snabbt

I juli skrev GP om Linda–Marie Nilsson som uppmärksammades stort när hon publicerade en bild på sig själv i bikini på Facebook. Hon tröttnade på att bara se bilder på trådsmala kroppar. Hennes vanliga kropp väckte många reaktioner.

- Det kommer att uppstå fler och fler virala fenomen. Det är mycket på grund av Facebooks förändringar. Man ser det ens kompisar gillat, även om det är okända som gjort inlägget och så sprids det vidare, säger Markus Pettersson.

Det som är ovanligt med reportaget om Sebbe är att det fått stor spridning efter så många år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.