Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Vilket vinterdäck ska jag ha?

Vintern är på ingång och med lägre temperaturer och kortare dagar kommer också säsongen för vinterdäcksbyte. Med andra ord är det hög tid att kontrollera hur dina vinterdäck mår, och om de håller för ännu en säsong.

När ska jag byta till vinterdäck?

Men vad är egentligen bäst – dubbade eller odubbade vinterdäck? Två experter reder ut begreppen: Mikaela Åhlin-Kottulinsky, racingförare och ambassadör för Continental Däck och Per Linder, däckföretagets produktspecialist.

I Sverige måste vinterdäck enligt lag ha ett mönsterdjup på minst 3 mm. Continental Däck menar att däck med ett mönsterdjup som är mindre än 4 mm har tappat mycket av säkerheten vintertid. Ju lägre mönsterdjupet är desto längre blir bromssträckan. Därför bör du som förare regelbundet kontrollera mönsterdjupet på dina däck. Se också över däcken så att gummit inte torkat eller spruckit längs däckens sidoväggar – i så fall är det dags att investera i nya.

Vilka däck ska jag ha?
Vinterdäck är framtagna för att passa de olika miljöer du kör i. Om du exempelvis färdas någonstans där det är mycket snö och is på vägen är ett dubbat däck verkligen att föredra. Men om du bor någonstans där det ofta är regnigt eller slaskigt kan ett odubbat nordiskt friktionsdäck fungera bättre.

Om du väljer att köra på odubbade friktionsdäck är det av intresse att veta att det finns två olika typer; ett nordiskt och ett europeiskt. Det nordiska friktionsdäcket är framtaget specifikt för de temperaturer och väglag som råder här, medan det europeiska är utvecklat för milda vintrar och barmark. 

– Jag får ofta frågan om vilken typ av vinterdäck man ska ha och det beror helt på vilka behov man har, och hur vägarna ser ut där man ska köra. Vänd dig gärna till din närmsta återförsäljare om du är osäker här, berättar Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Per Linder instämmer:

– Precis som Mikaela säger så är valet mellan dubbdäck och friktionsdäck beroende på underlaget på vägarna där du oftast kör. För oss är båda varianterna lika viktiga, vilket också visar sig i de oberoende vinterdäckstesten där vi oftast är testvinnare för båda varianterna. Föredrar du odubbade friktionsdäck är det naturliga valet det nordiska friktionsdäcket, VikingContact™ 7, som lanseras nu till vintersäsongen.

Trots att däcket är helt nytt på marknaden så har det redan samlat på sig en rad testvinster i bland annat Teknikens Värld, Vi Bilägare och Aftonbladet. 

– När det gäller dubbdäck rekommenderar vi IceContact™ 2, som har fastlimmande dubbar som sitter upp till 400 procent bättre än andra dubbdäck på marknaden. IceContact™ 2 har också vunnit en mängd däcktester, senast i Vi Bilägare och Teknikens Värld, avslutar Per.

Fem frågor och svar om vinterdäck