Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Viktigt att bygga ihop Göteborg"

Vad tycker du om religiösa friskolor? Kan inte Stenabåtarna försvinna från stan? Läs chatten med Anneli Hulthén!

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) chattade med gp.se-läsarna på måndagsförmiddagen. Här kan du läsa hennes svar:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ljushuvud: Hur skall man göra när man vill rösta på 1 parti och INTE vill stötta de andra som är beredda i ett block?

Anneli Hulthén: Hej, Ju fler röster desto större inflytande också i ett blocksamarbete skulle jag vilja påstå.

Johan: Jag läste en intervju med dig tidigare i veckan att i kommunval så kan man vara mer öppen och inte ha en gemensam valplattform (rödgröna vs. alliansen). Vilka partier i kommunen skulle du kunna tänka dig samarbeta med?

Anneli Hulthén: Hej Det är så att i det dagliga arbetet i kommunen så sker det en hel del samarbete mellan de olika partierna, beroende på fråga. Jag är öppen för samtal med alla de partier som idag sitter i kommunstyrelsen.

Johan: Hur mycket tror du alla opinionsmätningar påverkar väljarna?

Anneli Hulthén: Hej Jag tror att opinionsmätningar påverkar väljare på det sättet att vi har en tendens att hålla på de som ser ut att vinna. Sedan tror jag att många känner en förvirring för att det kommer många opinionsmätningar hela tiden.

Johan: Vilka tre beslut/frågor är du mest nöjd med under denna mandatperiod?

Anneli Hulthén: Hej Johan Jag är nöjd med att vi tog beslut om att våra plus 65 are ska få åka nästan gratis på kollektivtrafiken, jag tycker att vi gör rätt som satsat på sommarjobb till ungdomar och praktikplatser. Jag är också glad för att vi löste sammanslagningen av sdn och självklart det stora infrastrukturpaketet.

Lars: Trängselskatten drabbar framförallt personer som måste använda sin bil, som inte kan arbeta flextid, och som har lägre löner. Detta är framförallt rödgröna väljare. Hur anser du att dessa grupper skall kompenseras för det avbräck de får i sin ekonomi p.g.a. trängselskatten? Och hur skall du få dessa grupper att rösta rödgrönt, då de ser att deras plånböckers innehåll blir avsevärt mindre?

Anneli Hulthén: Hej Trängselskatten är en del av infrastrukturpaketet. Genom trängselskatten får vi in ca 12 miljarder kronor och det ska finansiera en ny bro och ny tunnel till Hisingen, Västlänk och mycket mer. Det handlar om infrastruktur för framtiden och är inte i första hand en inkomstutjämnande skatt. Skattens utformning följer det som riksdagen beslutat.

Lars: Kan inte du se till att får bort Stenabåtarna från sitt nuvarande läge? Det är ju jättetråkigt att dom ska ligga där och blockera tillgången till älven...

Anneli Hulthén: Hej Diskussionen om hur södra älvstranden ska se ut är viktig. Jag tycker att båtarna ger liv till staden och är tveksam till att de ska bort. Däremot tycker jag de idéer som presenterats på hur en liggande bullerplank kan minska trafikens påverkan är mycket intressant.

Johan: Göteborg har och kommer att ha många stora idrottsevenemang (VM i handboll, inomhus-EM i friidrott mm). Kommer ni arbeta med att få ännu mer sådana evenemang till Göteborg?

Anneli Hulthén: Hejsan Vi jobbar hela tiden på att få hit olika evenemang både vad det gäller idrott men också artister med mera. Göteborg är en evenemangsstad och det är viktigt för både oss som bor här och för andra som kommer på besök.

Savalan: Vad tycker Anneli om religiösa friskolor?

Anneli Hulthén: Hej Jag tycker undervisningen ska stå fri från religiösa inslag. Jag tycker också att religionskunskap ska finnas och belysas brett oavsett vem eller vilka som driver skolan. Sedan ska vår syn på jämlikhet och jämställdhet beaktas i all undervisning. Svenska skolans värdegrund gäller i alla skolor.

Göteborgare: Du besvarar inga kommentarer på din blogg. Är din ledarstil envägskommunikation?

Anneli Hulthén: Hej Jag hoppas inte min ledarstil upplevs som en envägskommunikation men tiden är begränsad för att svara på alla blogginlägg vilket jag varit tydlig med att tala om.

Göteborgare: Varför svarar du inte på frågor om trängselskatten och tror att folk är rädda när dom i verkligheten är förbannande för att du kört över dom?

Anneli Hulthén: Hej Vi har svarat på väldigt många frågor om trängselskatten och förklarat varför den finns med i det stora infrastrukturpaket som vi i Göteborg, VGR och Halland har fattat beslut om. Vi måste se till att få bra transporter i denna del av landet både för att kunna fortsätta vara en ledande hamnstad men också för att vara en modern storstadsregion.

Teddy: Varför inte bara höja kommunalskatten något för infrastrukturpaketet? Vägtull går mestadels till administration har jag hört.

Anneli Hulthén: Hej Jag tycker inte att höjd kommunalskatt är ett alternativ till trängselskatter. Höjd kommunalskatt rör ju dessutom bara göteborgare, inga andra.

Liban: Vad kan ni göra om bristen om ungdomsbostäder i Göteborg.

Anneli Hulthén: Hej Vi har under mandatperioden byggt ca 2 000 bostäder om året och nästan 1 000 bostäder har vi reserverat till unga. Dessutom har det byggts ca 1 800 studentbostäder sedan 2004. Men det räcker inte. 10 000 nya bostäder till 2015 är det vi vill göra.

jonny: arbetsförmedlingen sänder konstant till gratis arbetskraft till företag när viss tid har gått ut med dessa in med nya då undrar jag om gratis är gott kommer dom någonsin att anställa någon.

Anneli Hulthén: Hej Det är inte Göteborg som bestämmer över hur arbetsförmedlingen ska skötas utan det är en regeringsfråga. Jag tycker vi behöver en aktivare arbetsmarknadspolitik nu när så många är arbetslösa, framförallt unga människor.

Alma: Var ska vi som bor i centrala stan parkera bilen om gatuparkeringen försvinner?

Anneli Hulthén: Jag föredrar parkering i parkeringshus eller under mark. Vill vi ha ett modernt hållbart Göteborg måste vi se till att använda gaturummet på ett effektivt sätt. Bra kollektivtrafik, mer cykel och gångtrafik är en del av framtiden. Många andra städer, större än oss, arbetar också i den riktningen.

sosse kanske: Finns det planer på att bygga "ihop Göteborg", tex genom att utnyttja området innan Angered, med bostäder.

Anneli Hulthén: Jag tycker att det är viktigt att vi bygger ihop Göteborg, både det som är centrala tomma platser och det som finns som stråk. Likaväl som vi vill bygga ihop älvstränderna tycker jag att vi ska bygga ihop Brunnsparken med Angereds centrum.

Ljushuvud: Kan du tänka dig att ha en myndighet som bestämmer över alla skolor och ställer exakt samma krav på dem i hela landet?

Anneli Hulthén: Hej Jag läste igår ett intressant förslag från friskolorna riksförbund som går i den riktningen. Jag tycker att alla skolor oavsett vem som driver dem ska kunna redovisa antal lärare, kompetens och elevers resultat. En öppenhet för alla med andra ord.

Rune: Varför får inte de gamla i Göteborg själva välja vem som skall utföra hemtjänst i deras hem?

Anneli Hulthén: Hej Jag tycker att vi ska få ordning på de andra sk valfrihetssystemen först före vi inför ett ytterligare. Det viktigaste är vad som utförs, inte av vem.

Karl: Varför byggdes Göteborgshjulet? Varför kallas det ofta för Göran Johansson hjulet?

Anneli Hulthén: Hej Förslag om stadshjulet kom från Liseberg och det är också Liseberg som köpt in hjulet. Platsen det står på är tillfällig. Jag har hört många olika namn på hjulet. Så brukar göteborgare göra med nya byggnader. Göran Johansson är en inte helt okänd göteborgare som dessutom är ordförande i Liseberg.

Nils: Ni lovar att bygga 10 000 nya bostäder innan 2015. Var skall dessa ligga? Intressant är också att veta vad ni tycker är en skälig hyra för en nybyggd lägenhet. De som byggs vid stampen nu ligger väl på ca 8 000 kr i månaden för en yta på 42 kvadratmeter.

Anneli Hulthén: Hej Det är dyrt att bygga nytt oavsett upplåtelseform. Vi vill därför att vi får tillbaka de investeringsstöd till byggande som funnits förut just för att kunna bygga lite billigare.

Mallan: Varför blev det ingen folkomröstning som ni lovade?

Anneli Hulthén: Hej Folkomröstningsfrågan diskuterades när vi hade de första diskussionerna om trängselskatter. Då hade vi inte förslaget till infrastrukturpaket ännu. Alla stora infrastruktursatsningar i dag kräver att vi gör en egeninsats. Förr betalade staten hela notan mer eller mindre. Så är det inte längre. Trängselskatterna kommer att ge oss bättre infrastruktur på sikt i Göteborgsregionen och också bättre miljö och mindre trängsel.

Tack för alla frågor, ni kan hitta mig på blogg.gp.se/hulthen eller blogg.expressen.se/hulthen Ha en bra dag, glöm inte att rösta!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.