Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vi vill ha en modernare parkeringspolicy

Stadsutvecklingen ska ske utifrån ett barnperspektiv. Att parkeringsplatserna ökar i takt med att fler flyttar till centrala Göteborg är ohållbart. Därför har vi valt en annan väg, skriver Kia Andreasson och Anneli Hulthén.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I går fattade kommunfullmäktige i Göteborg beslut om en ny parkeringspolicy på initiativ från Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Vår politiska vilja är att all stadsutveckling ska ske utifrån ett barnperspektiv. När centrala Göteborg kompletteras med fler bostäder är det i längden ohållbart att antalet parkeringsplatser ökar i takt med fler människor i staden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Parkeringspolicyn är ett redskap och en vägledning för att gå åt det motsatta hållet. Antalet bilar i centrala delar av Göteborg har under de senaste decennierna ökat rejält, vilket medfört att det är för trångt i stadens centrala delar. En sådan situation försvårar för näringsidkarna, men även för barn som har sin förskola i centrum. Genom satsningar på kollektiv- och cykeltrafik tror Socialdemokraterna och Miljöpartiet att göteborgarnas och besökares möjligheter att förflytta sig fortsätter vara goda.

Människor ger en levande innerstad

För verksamheter och boende i centrala Göteborg är det människornas närvaro, inte bilarnas, som ger en levande innerstad. Genom att, för första gången, lyfta in cykeltrafiken i parkeringspolicyn så underlättar vi alla transporter som sker med cykel.

Detta ligger helt i linje med en modern stadsutveckling och det är många andra stora städer i Europa, till exempel Köpenhamn, som arbetar på ett liknande sätt

.

Parkeringspolicyn anger ett flertal metoder för att prioritera hållbara transportsätt:till exempel pendel- och infartsparkeringar, bättre cykelparkeringar och cykelstråk, flytt av gatuparkeringar till parkeringsanläggningar vid större vägar och gator, ökad kollektivtrafik vid evenemang, premiering av bilpooler och avgifter för att styra parkeringsbeteenden i mer hållbar riktning.

Flera av de förslag som finns med i det nu aktuella Göteborgspaket kan underlätta när vi vill skapa en barnvänligare stad, inte minst stödjer Västlänken och trängselskatter parkeringspolicyn. Vi vill hitta lösningar till en levande innerstad för alla. Parkeringspolicyn är ett redskap att göra vår stad mer socialt och ekologiskt hållbar.

Kia Andreasson (MP)

rotelansvarig för miljö-, kretslopp- och konsumentfrågor

Anneli Hulthén (S)

kommunstyrelsens ordförande i Göteborg