Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Vi trodde på Saab"

Tiden var den springande punkten.

Fem i fem på tisdagskvällen kablades pressmeddelandet ut från Elite Plaza Hotel på Västra Hamngatan: "Koenigsegg Group AB avslutar diskussionen om förvärv av Saab Automobile AB".

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Tidigare under dagen, efter långa diskussioner, resonemang och funderingar, beslutade vi att dra i handbromsen i den här förhandlingen, säger en tungsint Christian von Koenigsegg när GP möter honom en timme senare i foajén.

Han säger att han haft kvar hoppet att köpa Saab ända fram till nu, jobbat "dygnet runt", ofta i Göteborg och Trollhättan de senaste sex månaderna.

- Men det är en insikt som krupit på en de senaste veckorna att nu måste det börja hända något.

Den här dagen har han och Bård Eker suttit i förhandlingar med "bland annat" Saab.

Så vad hände idag som avgjorde beslutet ?

- Inget specifikt, det är bara många parallella processer som måste avslutas samtidigt. Vi kan inte sätta igång med affärsplanen förrän vi är ägare och under tiden blöder Saab och tynar. Det gör att vi inte kan känna säkerhet i hur Saab ser ut när vi sätter igång, om det är om ett par veckor eller månader.

Inget besked från regeringen eller EIB som gått er emot?

- Vi har haft väldigt positiva diskussioner under den sista tiden, men det är tidsramarna som är problemet. Trots många positiva vindar den senaste tiden var det många osäkra faktorer kring när affären kunde vara klar.

Är det politiska processer eller avtal med företag som tagit tid?

- Ett exempel är EU-beskedet. Vi vet inte riktigt när vi kan få det. Men det är bara ett exempel. Det är många komplicerade fall. GM och underleverantörsavtal – allt måste vara på plats samtidigt. Många av processerna väntar på varandra och då blir det oöverskådligt.

Har ni misslyckats med att få parterna att samsas?

- Det skulle jag säga har gått väldigt bra. Jag tror alla har jobbat så hårt de kan, men om det inte räcker, så räcker det inte.

Men om ni får positiva signaler överallt måste det hänt något särskilt?

- Nej...det är bara att...ja, vi kan säga att vi inte har fått avslut ännu i många processer. Förhandlingar med GM, väntan på EU-besked, BAIC-avtal. Det är massa parallella processer där alla är beroende av varandra. Det är oerhört komplicerat. Vi kunde inte fullt ut säga hur vi stod i planen med den här tidsfördröjningen, inte den som varit, utan den som vi ser framför oss.

Och då blir förlusterna för stora för Saab under tiden?

- Vi vet inte det. När vi lade planen i juni hoppades vi på avtal i september, sedan oktober. Men vi kan inte sträcka affärsplanen förbi november, för då är Saab ett helt annat företag än det var i somras när vi påbörjade processen.

Vad händer med Saab nu?

- Det är helt och hållet i GM:s händer och det har jag inget svar på.

- Vi känner oerhört mycket för Saabs personal och ledning. De har gjort ett fantastiskt jobb i den här processen.

GM uttalade nyligen att de lägger ner Saab om den här affären spricker. Har du fått sådana signaler?

- Det vore otroligt sorgligt. Vi har inte överhuvudtaget diskuterat det och jag har inga tankar eller synpunkter om det.

Christian von Koenigsegg har tillsammans med Bård Eker lagt ner – och förlorat – mycket, tid, energi, pengar och prestige i Saabaffären.

Men deras lyxsportbilsföretag, Koenigsegg automotive, har varit frikopplat från Saabhistorien och påverkas inte ekonomiskt.

Har ni fortfarande tankar på andra bilmärken för er företagsgrupp.

- Just nu känns det bara som en tomhet. Vi har lagt ner vårt yttersta och trodde på Saab. EIB, Riksgälden, regeringen har alla köpt den här planen. Men när tiden bara går blir det svårare och svårare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.