Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vi ska riva upp vänsterns p-politik

Om Göteborg ska kunna växa och fortsätta vara en bra stad att leva i, måste vi ha en verklighetsanpassad parkeringspolitik, skriver Roland Rydin (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I oktober 2009 antog den styrande vänstermajoriteten en ny parkeringspolicy för staden. Den anger att det inte ska bli några fler parkeringsplatser i innerstaden. På sikt ska det till och med bli färre. På kort tid har cirka tusen parkeringsplatser försvunnit vid Gamla Ullevi, Odinsplatsen, Åkareplatsen, Universeum och Världskulturmuseet. Det är ett hot mot Göteborgs fortsatta tillväxt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För närvarande arbetar trafikkontoret med en handlingsplan för hur policyn ska förverkligas. Bland annat är en avsevärt lägre parkeringsnorm en av punkterna i planen. Fram till dess gör vänsterpartierna undantag från gällande norm och pressar ner antalet parkeringsplatser per nybyggd bostad.

Vid planeringen av nybyggnation av ett område med ett hundratal småhus i Västra Frölunda gick man emot tjänstemännens förslag på 1,5 parkeringsplats per småhus. Istället blev resultaten endast en parkeringsplats per hus. Hur det ska gå ihop för de barnfamiljer som är beroende av två bilar är oklart.

Märklig politik

Denna bilfientliga politik är märklig, i en stad vars största arbetsgivare är helt beroende av en fortsatt efterfrågan på fordon. Men det är inte bara vår västsvenska fordonsindustri som drabbas. För företagen i city motsvarar de borttagna parkeringsplatserna förlorade intäkter på totalt mellan en till två miljarder kronor i omsättning, år efter år. Det riskerar jobb och hämmar tillväxten av nya. Det är heller inte bra för Göteborgs goda rykte som evenemangs- och turiststad. Dessa dagar är det många som vill ta bilen för att handla, uppleva och äta i Göteborg. Det ska de kunna göra även i framtiden.

Staden växer. Till år 2025 behövs omkring 30 000 nya bostäder och 40 000 nya arbetsplatser i centrala Göteborg. Att i det sammanhanget minska det relativa antalet parkeringsplatser rejält visar på en verklighetsfrånvänd politik. Dessutom är det fel att med politiska pekpinnar styra människors val av transportmedel.

Om vi får väljarnas förtroende efter valet kommer vi att riva upp vänsterpartiernas parkeringspolicy. Istället ska vi utöka parkeringskapaciteten i centrum för de boendes, besökarnas och jobbens skull. I praktiken handlar det om att bygga garage under mark, exempelvis vid Kungstorget och Heden. På så vis ökar också tillgängligheten för fotgängare i markplan.

Om Göteborg ska kunna växa och fortsätta vara en bra stad att leva i, måste vi ha en verklighetsanpassad parkeringspolitik. Vi är övertygade om att den miljövänliga bilen kommer ha en central roll i våra liv, även i framtiden. Samtidigt ska vi fortsätta bygga ut kollektivtrafiken för att säkerställa en god tillgänglighet, oavsett trafikslag. Politiken ska underlätta, inte begränsa, människors vardag och livsval.

Roland Rydin (M)

vice ordförande i trafiknämnden