Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vi bygger för framtiden!

De samhällsekonomiska kalkylerna för Västsvenska paketet tar inte någon hänsyn till de regionala utvecklingseffekterna. De kommer att bli positiva, skriver bland andra Leif Blomqvist (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Det Västsvenska paketet är ett medel att nå den samhällsutveckling vi ser framför oss i Västsverige. Vi vet att en större fungerande arbetsmarknad ökar antalet arbetstillfällen och gör det lättare för individen att få ett bra jobb liksom det blir lättare för företagen att få tag på rätt arbetskraft.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

För att pendlandet skall bli socialt och miljömässigt hållbart måste en allt större del ske via kollektivtrafik och helst med tåg. När man bygger bra sådana möjligheter ser vi från Öresundståg, Västtågen, Pågatågen och trafiken i Mälardalen att resenärerna kommer i en mycket stor omfattning och mycket snabbare än någon trott.

Flaskhals från 1800-talet

Men vi har en flaskhals som påverkar hela Västsverige från Halland upp till Norge och Karlstad. Det är ändstationen vid Göteborgs central som härstammar från 1800 talet. Genom att ha direktgående tåg fördubblas kapaciteten, vilket är det viktigaste. Men att få två ytterligare stationer är ett stort plus.

Den tekniska lösningen ritar inte vi politiker utan statens, regionernas och kommunernas trafik och samhällsplanerare. Vi är liksom dessa övertygande om att hela det Västsvenska Paketet kommer att bidra till en ljus framtid för Västsverige.

En succé

De samhällsekonomiska kalkylerna tar inte någon hänsyn till de regionala utvecklingseffekterna. Vi hade inte byggt stambanorna, tunnelbanan i Stockholm eller satsningen i Skåne och Mälardalen om man gått på de traditionella kalkylerna. När Öresundsbron byggdes ville inte SJ trafikera den utan överlät trafiken till Skånetrafiken och senare Öresundståg. Idag är denna trafik över bron en succé. Samma typ av ekonomer som nu kritiserar ekonomin tyckte att Svealandsbanan uppe i Mälardalen var en samhällsekonomisk förlust. Resultatet har blivit en succé för städerna kring Stockholm.

I Göteborg kan man när Västlänken är klar bygga en helt ny stadsdel motsvarande hela staden inom Vallgraven. En helt unik möjlighet som inte värdesatts i kalkylerna liksom effekten av minskad arbetslöshet genom regionförstoring med mera.

Sannolikt 100 000 resor

Till sist något om resande siffrorna. I dag görs cirka 60 000 resor per dag med Västtåg och Öresundståg inom Västra Götaland. Större delen görs till och från Göteborg. Ökningen från Juli 2011 till juli 2012 var 9 600. Med all sannolikhet kommer mer än 100 000 resor varje dag göras med Västlänken, inte en ökning med 14 000 som Mikael Bigert skriver.

Effekterna av hela det Västsvenska paketet kommer att bli positiva inte bara i Göteborg utan i hela området från Oslo och Karlstad ner till Skåne. Vi bygger för framtiden och för Västsverige.

Leif Blomqvist (S)

ordförande Beredningen för hållbar utveckling

Birgitta Losman (MP)

ordförande regionutvecklingsnämnden Västra Götaland

Gösta Bergenheim (M)

ordförande regionstyrelsen Halland