Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vad hände med... Acqua Limone-tröjan?

Hur gick det med den blå vinflaskan eller maniklarna? gp.se kollar i veckan prylarna vi trodde vi glömt. Först ut Acqua Limone.

Collegetröjan med citronskivan. På högstadieskolorna i Göteborg var Acqua Limone ett av de hetaste märkena i mitten av 90-talet, i skarp konkurrens med Champion, Replay och Fruit of the Loom.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det Göteborgsbaserade klädmärket grundades 1979 av Ilse Stålblad. Hon hade läst italienska, och varit i Italien, där man alltid fick en skiva citron i vattnet.

- Det var ett fräscht sätt att dricka vatten som ännu inte blivit på modet i Sverige, säger hon.

Till en början importerade företaget andra varumärken. Men som ett komplement började Acqua Limone producera T-shirts och collegetröjor i Italien under eget varumärke. Kollektionen utökades och snart hade Acqua Limone kunder i hela Europa. I Sverige såldes märket på bland annat Intersport, Team Sportia och i Levis-butiker.

Men även på Klädknallen i Gråbo utanför Göteborg gick det bra.

- Framför allt jackorna, som var gula och orange, sålde jäkligt bra någon gång i mitten av 90-talet, säger Magnus Öhrström, butiksbiträde på Klädknallen.

Acqua Limone hade dessutom egna butiker i Göteborg, Stockholm och Oslo.

Men efter några år fick företaget problem med piratkopior och inbrott.

- Folk visste inte vad ett varumärke vad på den tiden. Jag fick hålla på mycket med stämningar, och vi hade ständiga inbrott. Det tog inte slut, säger Ilse Stålblad.

Sedan 2005 har företaget vilat.

Men tröjorna med citronskivorna är saknade. Naturligtvis finns en facebookgrupp: Vad hände med Acqua Limone tröjorna?

"Vi minns dom så väl. De stora collegetröjorna med citronskivan på ryggen. Man kunde riktig känna det plastiga trycket mot ryggen när man rörde sig. Vart tog det märket vägen? Tröjorna var av bra kvalité och fanns i tusentals färger, något för nutidens individualistiska mode? Om du var coolast i en neongul tröja med den gula skivan på, joina gruppen som en hyllning till 90-talets hetaste märke!"

Medlemmarna har skäl att fira. Det är nämligen Acqua Limone-revival på gång. I höst startar klädmärket igen.

- Vi börjar med att sälja på nätet i liten skala, säger Ilse Stålblad.

Hösten 2011 ska satsningen utökas.

- Vi har en lång kölista med människor från hela världen. Folk skriver och undrar varje dag var de kan handla våra kläder. Vi har väldigt lojala kunder, och det ska bli kul att starta igen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.