Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vårt behov av "Ullared"

Vanligt folk gör vanliga saker, tillsammans. "Ullared" är det senaste tillskottet av vardagsrealism i dokusåpaform. "Det är en reaktion på vårt samhällsklimat", säger kulturforskaren Ingrid Lindell.

Vanligt folk gör vanliga saker, tillsammans.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Ullared" är det senaste tillskottet av vardagsrealism i dokusåpaform.

-Det är en reaktion på vårt samhällsklimat, säger kulturforskaren Ingrid Lindell.

Förra veckan sändes första avsnittet av "Ullared" i Kanal 5 - en ny dokusåpa som utspelar sig på det lika berömda som billiga köpcentret Gekås i Ullared, Halland.

Samtidigt visas "Bonde söker fru" och "Ensam mamma söker" i grannkanalerna, om hur helt vanliga, och inte nödvändigtvis varken verbala eller bildsköna, människor söker kärleken.

I "Färjan" fick vi dessutom följa gäng efter gäng som tar sig för något så "vanligt", och svenskt, som en tripp med Finlandsfärjan.

En orgie i "vanlighet" kan tyckas.

Började med "Sagolandet"

Komikern och konstnären Peter Wahlbeck, en av upphovsmännen till sången "Ullared", medverkar i Kanal 5:s nya serie, som sig själv. Han håller med om att fenomenet om "vanliga" människor i vardagliga situationer verkar locka en allt större publik.

-Men, starten på allt detta kom egentligen med Jan Troells film "Sagolandet", en dokumentär om svenska, vanliga människor. Den är över 20 år gammal, men påminner rejält om de fenomen vi ser i dag, säger Peter Wahlbeck.

Även populära "Plötsligt i Vinslöv" räknar Peter Wahlbeck som en föregångare till "Ullared".

-Det handlar om igenkänning, det är självklart. Och dessutom tycker jag "Ullared" görs med stort hjärta.

En boom

Att "Ullared" ingår i en större trend, i stor kontrast till mer glamourösa dokusåpor som "Baren" eller "Paradise Hotel", råder det ingen tvekan om, menar kulturforskaren Ingrid Lindell vid Göteborgs universitet.

-Det handlar om en boom av vardagsrealism, som visserligen funnits länge, men som blivit tydligare de senaste åren, säger hon.

Samhällsklimatet

Ingrid Lindell är verksam som forskare inom främst samtida mediekultur, och menar att vårt behov av att se "vanliga" människor i "vanliga" situationer kan förklaras genom det rådande samhällsklimatet.

-Vi lever i en komplicerad och globaliserad värld där vi också blir mer och mer handlingsförlamade. Vi känner att vi vill göra något åt sakernas tillstånd, men klarar inte av det. -Då flyttar man ner bäringarna ett snäpp och besöker den "lilla världen". Här kan vi känna igen oss, men även se på programmen "ironiskt", det vill säga raljera över dem och känna oss bättre själva.

"Ullared" sänds i Kanal 5 på måndagar. I nästa avsnitt kretsar handlingen kring bilbingo och en korvätartävling.