Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Färre väljer att köpa sms-biljett efter kravet på registrering. Det har minskat Västtrafiks intäkter.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Västtrafik måste spara 80 miljoner

Västtrafik tvingas spara 80 miljoner kronor. Redan i oktober kan biljettpriserna höjas och planerade satsningar läggas på is.

Under torsdagen presenterar Västtrafiks styrelse ett åtgärdspaket med målet att spara sammanlagt 80 miljoner kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Trots ett ökat resande på grund av trängselskatten i Göteborg, står det klart att Västtrafik tappar intäkter.

Till största delen beror det på att färre än tidigare reser med sms-biljett. Efter att reglerna ändrades och alla numera måste registrera sig för att köpa biljett med mobilen har tappet varit stort.

I pengar handlar det om 80 miljoner kronor. Den summa som nu måste hämtas hem genom ett antal åtgärder.

Varken Lars Backström, vd för Västtrafik, eller styrelsens ordförande Leif Blomqvist (S), vill föregripa morgondagens dragning inför kollektivtrafiknämnden och berätta om åtgärderna i detalj.

Men enligt Lars Backström kommer ett av förslagen sannolikt att innebära en prishöjning.

Normalt höjs biljettpriset vid årsskiftet, men förra året tvingades Västtrafik höja redan den sista september. Backström utesluter inte att det blir så även i år.

– Jag får återkomma med ett besked om när höjningen sker, men den kommer i alla fall inte tidigare än vad den gjorde förra året, säger han.

Vidare säger Backström att man hellre vill gasa än bromsa sig ur den uppkomna situationen.

– Men det är svårt att på kort tid kompensera ett så stort inkomstbortfall. Det här är heller ingen förändring vi har önskat, utan vi har varit tvungna att anpassa oss efter nya förhållanden. Det har varit ett bakslag för kollektivtrafiken, säger han.

Enligt Västtrafiks ledning ska resenärerna inte drabbas genom försämringar i kollektivtrafiken. Däremot riskerar planerade satsningar att läggas på is.

– Åtgärderna kan påverka det vi eventuellt skulle ha gjort. Vi har en expansion och den kan man skjuta upp, säger ordförande Leif Blomqvist (S).

Redan i mars pekade Västtrafiks ekonomiska rapport på en helårsförlust på 126 miljoner kronor. I ett tjänsteutlåtande skriver kollektivtrafikdirektör Ulrika Bokeberg att ”oavsett ett åtgärdspakets innehåll och omfattning krävs ett skyndsamt igångsättande i närtid ... för att skapa förutsättningar för en ekonomi i balans.”

Mimmi von Troil (M) är vice ordförande i Västtrafiks styrelse. Hon ser allvarligt på den uppkomna situationen.

– Vi har styrelsemöte i slutet på juni. Då förutsätter jag att vi kommer att ta ställning till nödvändiga åtgärder. Självklart är det bekymmersamt med ett sådant ekonomiskt läge, säger hon.

Leif Blomqvist (S) är inte lika oroad. Han menar att situationen var ungefär likadan förra året och då fick man rätsida på ekonomin.

– Det handlar om drygt en procent av omsättningen. Jag är övertygad om att det inte är ett övergripande problem, men vi måste göra de här åtgärderna, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.