Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Västtrafik kommer ersätta resenärer

I Stockholm gällde restidsgarantin under förra helgens oväder. Nu har även Västtrafik bestämt sig för att ersätta sina resenärer.

SL:s restidsgaranti har gällt hela tiden. Västtrafiks resegaranti upphörde klockan 09:00 i lördags och återinfördes inte förrän klockan 13:00 i måndags.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men nu har styrelsen beslutat att retroaktivt återinföra resegarantin.

- Vi tar den kostnaden, säger Ville Mark, vice vd på Västtrafik. Många fick stora problem, främst under söndagen, beroende att vår information inte fungerade.

- Vi tar på oss den missen och kompenserar resenärer som inte kom dit de skulle i tid och som inte fick korrekt information om trafiken.

Inte diskuterat frågan

Storstockholms Lokaltrafik (SL) bjuder även resenärerna på en veckas resande som plåster på såren för kaoset i kollektivtrafiken den senaste veckan. Men Västtrafik har inte ens diskuterat frågan.

I dag hade Västtrafiks styrelse sammanträde i Skövde, ett möte inplanerat sedan länge.

Men styrelsen diskuterade inte ens frågan om kompensation till resenärerna i Västra Götaland för alla förseningar och inställda turer den senaste veckan.

- Vi hade stora problem med trafiken i söndags och en del problem på måndagen men i övrigt fungerade trafiken relativt bra, säger Leif Blomqvist (S), ordförande i Västtrafiks styrelse.

- Om vissa resenärsgrupper skall ersättas på något sätt får bli en senare fråga.

Ber om ursäkt

I en debattartikel i DN i dag, fredag, ber den borgerliga majoriteten i SL:s styrelse resenärerna i Storstockholm om ursäkt för de stora störningarna i kollektivtrafiken.

"Vi ber därför om ursäkt för att SL-trafiken inte fungerat som den borde den senaste tiden. Trots kraftfulla förberedelser och stora insatser mot snöovädret har trafiken inte fungerat på ett acceptabelt sätt. Ansvaret för detta är delat mellan flera aktörer men SL har ett huvudansvar för kollektivtrafiken." skriver de.

Resenärerna som har åkt med 30-dagarskort erbjuds därför att en rabatt på 160 kronor när de köper nytt periodkort, kortet kommer att kosta 530 kronor i stället för 690 kronor. Även resenärer med årskort eller säsongskort ska kompenseras.

Kompensationen kostar SL 50 miljoner kronor som man får i extra anslag från Stockholms läns landsting.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.