Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Västtrafik bör erbjuda sina resenärer en smidig fortsättning på resan genom att medverka till ett system med lånecyklar, skriver Johnny Bröndt.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Västtrafik bör satsa på att låna ut cyklar

Ett system med lånecyklar kompletterar kollektivtrafiken på ett utmärkt sätt. Lånecyklar bör därför vara en del av Västtrafiks sortiment, skriver Johnny Bröndt (M), vice ordförande i Västtrafik AB.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Det pågår mycket arbete för att öka kollektivtrafikens marknadsandel i Göteborg och Västra Götaland. För att uppnå detta kan man göra på flera sätt. Det viktigaste sättet är att Västtrafik erbjuder en produkt som gör att många tycker att det är naturligt att åka mer med oss och låta bilen stå. Detta kräver lyhördhet för kundernas behov, innovativt tänkande och ibland oväntade grepp.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

En sådan innovativ tanke är att kombinera kollektivtrafik och cyklar. Västtrafik har under året fattat beslut som gör det möjligt att ta med sin cykel på våra tåg, detta räcker dock inte. Vi måste kunna erbjuda cykeln som ett naturligt komplement till våra resor.

Stor upphandling

I Göteborg är det på gång en stor upphandling av en entreprenad för lånecyklar. I Stockholm finns nu över 1 000 lånecyklar och nära 80 stationer. Det har blivit en stor succé och det är bra att Göteborg också inför detta. Göteborg är en cyklande stad. 42 procent av göteborgarna cyklar mer än en dag i månaden under april–september. Av cyklisterna använder mer än hälften, 56 procent, cykeln för att komma till jobbet.

Jag vill att Västtrafik tar ett strategiskt beslut att tillsammans med den vinnande ent-reprenören hantera lånecyklar. Om vi gör detta skulle vi kunna erbjuda lånecyklar som en del av vårt erbjudande till västsvenskarna. Självklart bör Västtrafikkortet gälla även för att låna en cykel som finns att hämta och lämna vid större hållplatser och knutpunkter. Detta kommer att göra att fler åker med oss och låter bilen stå.

Stora synergieffekter

Västtrafik måste se resandet ur ett bredare perspektiv. Det skall vara enkelt att resa och vi skall inte se att det ena alternativet är sämre än det andra. Västtrafik kan i kraft av sin storlek hjälpa till att få till stationer för lånecyklar på fler ställen i Göteborg än vad som är tänkbart annars. Här finns stora synergieffekter där vi kan se hur och var göteborgarna reser och därigenom erbjuda platser för lånecyklar på strategiska knutpunkter.

Ett system med lånecyklar kompletterar kollektivtrafiken på ett utmärkt sätt. Tänk hur bra det vore om man kunde åka kollektivt till en knutpunkt och där plocka en lånecykel för den sista biten. Dessutom kan Västtrafik efter en etablering av lånecyklar i Göteborg fortsätta att hjälpa till att etablera sådana i andra städer i Västra Götaland. Borås, Skövde och Trollhättan är bara några exempel på vilka städer som skulle kunna införa lånecyklar.

Västtrafik har haft några tuffa månader. Nu måste vi blicka framåt och fokusera på att erbjuda en produkt som får så många som möjligt att åka mer med oss och att åka mindre bil. Lånecyklar bör vara en del av Västtrafiks sortiment.

Johnny Bröndt (M)

ledamot av regionfullmäktige

vice ordförande i Västtrafik AB