Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Maria Tornvall, miljöchef, Robert Hell, ansvarig för samhällskontakter och Linn Efsing, teamleader additiv tillverkning på GKN Aerospace.

Västsvenskt företag är med och skapar framtidens fossilfria flyg

Flygindustrin står inför en stor utmaning när branschen ska ställa om mot ökad hållbarhet och bättre klimatanpassning. Som Sveriges största civila flygindustriföretag kan Trollhättebaserade GKN Aerospace innovativa teknikutveckling verkligen bli en möjliggörare för morgondagens hållbara flyg.

GKN Aerospace utvecklar och tillverkar komplexa motorkomponenter och moduler till de ledande flygmotortillverkarna på den globala marknaden. Bolaget har bland annat genom sina lättviktslösningar varit med och utvecklat flygmotorn Pratt & Whitney PW1000, ett motoralternativ till Airbus storsäljare A320neo som har cirka 15 procent lägre bränsleförbrukning än föregående modell.

– Enligt våra beräkningar är det direkta bidraget från vår lättviktsteknik minskade globala utsläpp med cirka 3 miljoner ton koldioxid årligen. Det är lika mycket som allt utsläpp från flyget i Sverige idag, både inrikes och utrikes, säger Robert Hell, ansvarig för samhällskontakter på GKN.

Det behövs både snabba åtgärder och långsiktig teknikutveckling för att flyget ska vara ett hållbart transportmedel i framtiden. ­

– Våra produkter finns idag i över 90 procent av alla nya, stora passagerarplan. Det innebär att om vi kan göra våra produkter lättare så skapas positiva klimateffekter globalt i form av minskade koldioxidutsläpp. Att minska vikt är kärnan i flygets energieffektivisering och det är vi bra på, berättar Linn Efsing, teamleader additiv tillverkning. 

Hållbara produktionsmetoder

GKN satsar även på att utveckla ny teknik för framtidens fossilfria flygmotorer som kan komma att drivas av vätgas. Men oavsett bränsle finns det alltid ett fortsatt behov av att jobba med energieffektivisering. För att lyckas arbetar GKN även på att få fram hållbara produktionsmetoder.

– En metod som vi utvecklar är additiv tillverkning, så kallad 3D-printing. Det ger oss möjlighet att skapa mer avancerad design samtidigt som det gör att vi kan minska materialåtgången. Det ger oss även nya möjligheter att reparera och förlänga livscykeln på produkter som finns i drift idag, säger Linn.

För GKN är det viktigt att alla steg i livscykelperspektivet är miljömässiga.

– Vår verksamhet påverkar miljön på olika sätt och vi försöker minska påverkan så mycket vi kan; på fabriken i Trollhättan, hos våra leverantörer, när produkterna är i drift och när de ska återvinnas, säger Maria Tornvall, miljöchef.

Linn och Maria påpekar att det är en häftig verksamhet de jobbar i.

– Det är ju verkligen ”rocket science” vi jobbar med, eftersom vi även levererar delar till Europas rymdraket Ariane. Hos oss får man vara med och utveckla teknik med målet att vi ska kunna flyga hållbart i framtiden. Det är en stor anledning till att vi sökte oss hit, menar de.