Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Är svaret på folkomröstningen att höja och förlänga trängselskatten? Är det inte i stället dags att äntligen seriöst studera de alternativa lösningarna till Västlänken? skriver debattören.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Västsvenska paketet beräknas kosta 60 miljarder"

Trafikverkets nya prognos för Västsvenska paketet visar kraftigt höjda kostnader och ökade krav på finansieringen, skriver civilingenjör Kurt G Larsson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Efter fem års projektarbete med Västsvenska paketet lämnar Trafikverket nya förklarande uppgifter till regeringen som kan öka förståelsen för vad som är på gång. I Trafikverkets aktuella prognos (”Kassaflödesanalys 150120”) för projekten förväntas löpande utbetalningar till 2036 uppgå till 53 miljarder kronor. Räntor för lån ingår med drygt 4 miljarder. Kostnader för drift av trängselskatten på nära 7 miljarder tillkommer. Paketets utgifter blir då nära 60 miljarder varav nästan 36 miljarder för Västlänken inklusive dennas andel av kostnaderna för inkasseringen av trängselskatten.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Den nya analysen baseras på utfört projektarbete och prognosen i 2009 års prisnivå uppräknad med förväntade index på i genomsnitt 3 procent per år för ”fördyringstakten” inom områdena väg- respektive järnvägsbygge.

Trängselskatten ökas

Finansieringen planeras med höjt statligt anslag från 17 till 24 miljarder, bidraget från kommun och regioner inklusive realiserade markvärden utgör drygt 3 miljarder och trängselskatten utökas från 26 miljarder till 51 miljarder fram till 2047. De totala intäkterna blir då nära 79 miljarder!

Detta innebär att Trafikverket prognostiserar ett överskott på cirka 19 miljarder till 2047. Det kan vara en välmotiverad gardering för att högriskprojektet Västlänken snabbt kan bli avsevärt dyrare.

Siffrorna är väl kända av involverade politiker som Jonas Ransgård (M), Anneli Hulthén (S) och Johan Nyhus (S). Nu är det hög tid att dessa visar ”öppenhet, etik och moral” och ger tydliga svar på frågor som:

  •  Är svaret på folkomröstningen att höja och förlänga trängselskatten?

  •  Är det rimligt att bilisterna i Västsverige betalar 50 miljarder för liten egen nytta?

  •  Är Västlänken verkligen värd priset?

  •  Är det inte dags att äntligen seriöst studera de alternativa lösningarna till Västlänken?

Kurt G Larsson

civilingenjör