Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Västlänken högt på priolistan

Västra Götalandsregionen kräver kraftfulla satsningar på järnvägarna i Västsverige. Västlänken och Hamnbanan är två prioriterade projekt i göteborgsområdet.
Regionstyrelsen har godkänt en skrivelse som skickas till infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) där man presenterar de yrkanden och krav regionen har inför den kommande propositionen om infrastrukturen. Framförallt anger regionen sex olika punkter och det är främst fyra järnvägssatsningar:
* Västlänken med tunnel under Göteborg
* Götalandsbanan
* Hamnbanan med ny Göta älv-bro
* Upprustning av Kinnekulle-, Norra Bohus- och Viskadalsbanorna.
Dessutom vill man ha mer resurser till trafiken kring Göteborg samt att utbyggnaden av E 20 genom Västra Götaland kommer snarast möjligt.

Regionen vill att trafikverken eller regeringen snarast tar fram förslag om dessa projekt:
- Det är ingen tillfällighet att vi tar upp dessa projekt i skrivelsen, konstaterar regiondirektör Johan Assarsson. Regionen behöver en förstärkning på järnvägssidan.

Även Roland Andersson (s) regionstyrelsens ordförande medger att det behövs mer resurser till järnvägarna i regionen:
- Inte minst Västlänken i Göteborg är viktig för det regionala trafiksystemet. Vi hoppas att vi får med viktiga järnvägsprojekt i infrastrukturpropositionen 2010-2020.

Regionrådet Johnny Magnusson (m) påpekar att både Västlänken och Götalandsbanan är projekt som får betydelse för hela landet.

Vänsterpartiets regionråd Sören Kviberg oroas dock av att inga besked kommer om järnvägsprojekt i Västsverige:
- Det fanns ju inte mycket med i närtidspaketet och nu får vi verkligen hoppas att det finns järnvägsprojekt med i infrastrukturpropositionen. Regeringens budget gav dock inte mycket hopp för järnvägarna som jag ser det. Inte minst Hamnbanan betyder mycket för regionen då den är en viktig förutsättning för att kunna föra över mer gods på järnväg.

Däremot säger regionstyrelsen nej till västsvenska handelskammarens förslag att finansiera utbyggnader av en Sverige-diagonal mellan Bergslagen/Mälardalen och Göteborg med avgifter på samtliga motorvägar i Västsverige:
- Det är mer angeläget att få fram byggstarter av nya projekt än att ta ut avgifter på befintliga motorvägar i Västsverige, säger regionrådet Roland Andersson (s).

Regionstyrelsen godkände också vägutredningen för E 20 mellan Alingsås och Vårgårda och tillstyrker alternativet med en fyrfältsväg för hela sträckan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.