Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Världsrekord i idéer

Det blev världsrekord i idékläckning på Entreprenörsdagen 09. Denna myllrande mötesplats för Västsverige tar nu ett uppdaterad kliv för att bli en internationell mässa 2012.

- Affärer och idéer blir alltmer globala, samtidigt som Västsverige är en intressant region med internationell utblick, säger Catharina Brunat, projektledare för Entreprenörsdagen 09. Här möts redan entreprenörer från skiftande branscher i Västsverige. Nu öppnar vi för en internationell Entreprenörsdag i takt med den globala utvecklingen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Uppdaterad körkortsutbildning, nätkakor efter eget recept eller ett miljöupprop inför klimatmötet i Köpenhamn. Entreprenörer surrade och idéer flög fritt på Svenska mässan och färggranna förslag klädde väggarna på Entreprenörsdagen 09 på onsdagen. Målet att samla ihop 365 idéer på 3,65 timmar var en lätt match för Navid Modiri och hans stab. Strax efter kl 16 kunde de summera resultatet: över 1 000 idéer till sajten Idépedia, en inspirationskälla för dagens och morgondagens entreprenörer.

- Väldigt roligt att vi lyckades, säger Navid Modiri. Vi öppnade för en väldigt kreativ och effektiv ström av idéer. Och fick ett stort gensvar, både på sajten och på plats på mässan.

På Entreprenörsdagen samlades entreprenörer i grupper för att kläcka idéer, och utveckla dem tillsammans. Till en början var det någon som var avvaktande och inte vill ut med sin idé. Men när den kreativa dörren öppnades var det ingen satt och höll på "sina" idéer. Katja Finger Avenstam, idéledare, var nöjd med det tillåtande klimat där idéer förädlades i gruppen.

Henrik Wallgren berättade att gruppen just diskuterade att utveckla en utbildning för de som tog körkort för länge sen och behöver uppdateras. Han menar att idéerna startar i den egna vardagen, allt är inte uppfunnet. Självkänslan och tron på den egna förmågan kan bära idéer långt, både för individer och för Västsveriges framtid.

Blå och gula ballonger smälldes vilt när Gustaf Josefsson, Entreprenörsjakten, höll work-shop. Ur ballongerna singlade papperslappar med affärsidéer mot golvet. Gruppen fångade upp och sen skulle idéerna förädlas. Hur kom de sociala medierna in i bilden för att marknadsföra förslagen, gick det att använda Facebook? Idéerna är fria och tillhör alla, var Gustaf Josefsson paroll.

- Det är inte din ställning, din position som bestämmer om du ska få ut din idé. De är inte vem som kommer med idén som är det viktiga, utan idén och att den får utvecklas. Det är viktigt att skapa mötesplatser där entreprenörer kan utveckla sina idéer.

När Entreprenörsdagen startade för 15 år sen var det en mötesplats för västsvenska entreprenörer. I en krympande och alltmer globaliserad värld ökar behovet att utveckla både affärsidéer i möten entreprenörer emellan. Mässan blir alltmer internationell och 2012 ska Entreprenörsdagen bli en fullfjädrad internationell mässa.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.