Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Utställningen Human Nature på Världskulturmuseet i Göteborg handlar om konsumtionens påverkan på vår jord med frågor om omställningar och möjligheter för en mera hållbar värld.

Världskulturmuseet ger perspektiv på masskonsumtionen

På Världskulturmuseet i Göteborg sätter utställningen Human Nature fokus på konsumtionens negativa påverkan på vår jord. Ett extra aktuellt ämne med tanke på Black Friday och julhandeln. "Men det finns mycket hopp, alla kan vi bidra till förändring genom de val vi gör", säger utställningsproducenten Lena Stammarnäs.

Med utställningen Human Nature vill Världskulturmuseet belysa hur allt hänger ihop. Här bjuds besökarna in till att följa trådarna mellan konsumtionshets och miljöpåverkan. Syftet är att vi ska stanna upp och tänka till kring vår konsumtion och vårt sätt att leva. Men hur hamnade vi i en värld där shoppingevent som Black Friday fortsätter växa?

Lena Stammarnäs, utställningsproducent på Världskulturmuseet i Göteborg.

Lena Stammarnäs, utställningsproducent på Världskulturmuseet i Göteborg, pratar i grova drag om tre steg i människans konsumtionshistorik.

Läs mer om utställningen Human Nature på Världskulturmuseet här

– Från det att människan jagade och sedan blev bofast och började odla, så var det egentligen först under 1800-talet, när kol och olja blev de stora energikällorna, som de industriella länderna i allt högre utsträckning började konsumera och transportera varor. Och detta tack vare råvaror och billig arbetskraft från kolonierna, berättar hon.

Tillväxt blev vägen framåt

Sedan dess har utvecklingen bara gått snabbare och snabbare.

– En annan viktig förändring skedde på 1950-talet, efter Andra världskriget, när lönerna började stiga och handeln ökade. Det genererade en tillväxt som gjorde att man började konsumera på ett helt annat sätt. Vi uppmanades att handla massa saker för att ekonomin skulle växa.

Utställningen visar en blandning av föremål från Världskulturmuseernas samlingar tillsammans med foto, film och experimentella och prövande aktiviteter.

– En annan viktig faktor var digitaliseringen. I dag kan vi köpa saker precis när som helst, med några knapptryck i mobilen, och få varorna transporterade hela vägen till dörren.

Vad tycker du själv om Black Friday och att vi hamnat där vi är i dag?

– Jag förstår att konsumenter vill köpa billigt och att producenter vill öka sin vinst men personligen tycker jag det är problematiskt när de flesta faktiskt är medvetna om att jordens resurser håller på att ta slut. Det tar dessutom tid från annat man skulle kunna göra i stället. Köphetsen verkar helt enkelt inte göra oss så mycket lyckligare, i alla fall inte på lång sikt. Snarare gör det oss mer osäkra på om vi duger, säger Lena Stammarnäs.

Forskning ger hopp

Även om utställningen bottnar i ett tungt och allvarligt ämne, med flera forskningsprojekt som grund, så finns det hopp och lösningar.

Läs mer om forskningsprojekten som medverkar i utställningen

– Vi har ju redan all vetenskaplig forskning på plats för att kunna jobba åt rätt håll. Och det finns fortfarande tid att åstadkomma en förändring. Forskningen visar att jättemånga människor är villiga att ändra sina vanor om det finns personliga eller samhälleliga vinster. Det kan till exempel handla om teknisk innovativ utveckling, bra kollektivtrafik eller fler gröna ytor i städerna, berättar Lena.

"Acceptera att det finns ett hot"

Lena Stammarnäs och Världskulturmuseet har i samband med utställningen märkt att många av besökarna känner större hopp genom att göra något tillsammans.

Human Nature finns även som pop-up – läs mer om den cyklande utställningen här

– Hoppet är alltså inte att allt kommer lösa sig självt. Det handlar mer om att acceptera att det finns ett hot, erkänna oron och sedan göra någonting åt det.

Utställningen Human Nature visas på Världskulturmuseet till och med våren 2020. Sedan flyttas den till Stockholm och Etnografiska museet.