Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tågresenärerna blir fler och fler. April i år var en bättre månad än april 2019 för snabbtågsoperatören MTRX.
Tågresenärerna blir fler och fler. April i år var en bättre månad än april 2019 för snabbtågsoperatören MTRX.

Vändningen: Allt fler reser med tåget igen

Pandemin var en prövande tid för resebranschen. Men nu har vinden vänt. Under våren har allt fler återgått till tågresandet på västkusten.
– Vi är inte bara på väg tillbaka, utan är redan nu uppe på samma nivå som före pandemin, säger vd:n för MTRX Joakim Sundh.

Tågbolagen har anledning att glädjas igen, efter två motiga år i backspegeln.

När MTRX redovisar sina siffror för april kan tågbolaget konstatera att en kraftig ökning av antalet resenärer har skett. Särskilt på sträckan Stockholm-Göteborg.

– April i år har varit en bättre månad än april 2019, alltså innan pandemin bröt ut. Det är en jättestark trend vi har för tågresor där vi ser fler bokningar för varje vecka, säger bolagets vd Joakim Sundh.

EXTERN LÄNK: Läs mer om MTRX tågresor här

Därför ökar behovet av tågresor

Anledningarna till den uppåtgående trenden tror Joakim Sundh är många. Dels har folk möjlighet att resa i mycket större utsträckning nu än de senaste åren, tack vare slopade restriktioner.

Men det handlar också om den miljövänliga aspekten, där de kraftigt ökade drivmedelspriserna lett till att allt fler undviker onödiga bilresor.

– Sen tror jag att fler och fler upptäcker fördelarna med att kunna sitta och jobba ostört på ett tåg. Nu när event och mässor har dragit i gång igen märker vi en stark efterfrågan på vårt servicekoncept. Att kunna resa med ett ledigt säte bredvid sig och möjligheten att förbeställa mat ombord. Ur det perspektivet är vi överlägsna om man jämför med andra resealternativ i form av bil och flyg, säger Joakim Sundh.

De kraftigt ökade drivmedelspriserna är en av anledningarna till att trenden för tågresande ökar i Sverige, tror MTRX vd Joakim Sundh.
De kraftigt ökade drivmedelspriserna är en av anledningarna till att trenden för tågresande ökar i Sverige, tror MTRX vd Joakim Sundh.

Har Sveriges nöjdaste tågresenärer

Förutom den ökade trenden av bokningar finns det också andra skäl att glädjas för MTRX. I förra veckan blev snabbtågsoperatören återigen utsedd till tågbolaget med Sveriges nöjdaste kunder, enligt Svensk Kvalitetsindex mätning. Det var sjätte året i rad som MTRX vann utmärkelsen.

– Väldigt kul. Framför allt är det ett kvitto på att vårt kundfokuserade arbete fortsätter att vara uppskattat. Alla förändringar vi gör bottnar i att göra det för kundens bästa. Allt ifrån personal vi rekryterar ombord och vår personliga service, till att vi under året gjort alla våra biljetter som bokats på vår hemsida ombokningsbara. Dessutom har vi, till skillnad från våra konkurrenter, automatisk återbetalning där man som resenär ska ha rätt till förseningsersättning, säger Joakim Sundh.

”Det kräver fingertoppskänsla”

Just punktligheten är något som MTRX arbetar aktivt med. Här har tågbolaget sedan 2017 varit punktligast av alla tåg- och flygbolag på sträckan Göteborg-Stockholm.

– Det är en superviktig del av upplevelsen att våra kunder kommer fram när de förväntas komma fram, säger han och fortsätter:

– Men ibland uppstår de yttre omständigheter som är svåra att påverka. Då handlar det om ett aktivt arbete för att minimera tiden för förseningen. Det kan vara att leda om ett tåg, eller vänta in ett annat tåg. Det är beslut som kräver fingertoppskänsla från våra medarbetare, och där har vi varit framgångsrika.